Οι Data Journalists κατέγραψαν με drone όσα κρύβουν Lamda και κυβέρνηση
Η δημοσιογραφική ερευνητική ομάδα των Data Journalists ξαναχτυπά -από ψηλά αυτή τη φορά-, αφού, με λήψεις από αέρος (drone), εταιρικά βίντεο της Lamda Development, δηλώσεις πολιτικών σε ανύποπτο χρόνο και συνεντεύξεις ειδικών που μιλούν για όσα αυτά αποκαλύπτουν -14 στο σύνολο-, η νέα έρευνα της ομάδας ρίχνει φως στο εμβληματικό έργο στο Ελληνικό, 22 χρόνια μετά τη διακοπή της λειτουργίας σε αυτό του Κρατικού Αερολιμένα Αθηνών και τη μεταφορά του, ως Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» πλέον, στην περιοχή των Σπάτων Αττικής.
Εργο που, εκτός από εμβληματικό για την πρωτεύουσα και τη χώρα, κατέστη αρκούντως πολιτικό, όταν «σηκώθηκε» προεκλογικά το 2019 ως ένα εκ των κορυφαίων αντιπολιτευτικών ζητημάτων απέναντι στην τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ από το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας, με τον μελλοντικό πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να διαβεβαιώνει προεκλογικά ότι ήταν έτοιμος να ξεκινήσει τα έργα, με το που θα έμπαινε στο Μέγαρο Μαξίμου. Από κοντά και ο ένας εκ των δύο αντιπροέδρων Αδωνις Γεωργιάδης. Σήμερα, εν όψει των βουλευτικών εκλογών της Κυριακής, το θέμα της προόδου των εργασιών στο Ελληνικό έχει επανέλθει στην ατζέντα της πολιτικής αντιπαράθεσης ανάμεσα στη Νέα Δημοκρατία και στον ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., από την ανάποδη όμως αυτή τη φορά: Πόσο προχώρησαν τελικά τα έργα στο Ελληνικό την τελευταία τετραετία;
Αποκάλυψη
Τόσο στο ερώτημα αυτό όσο και στην ένταση με την οποία πραγματοποιούνται οι εργασίες στο Ελληνικό σήμερα απαντά η έρευνα των Data Journalists, προκειμένου να αναδείξει με αντικειμενικότητα όσα συμβαίνουν στην τεράστια αυτή δημόσια έκταση της Αθήνας.
Οπως μπορεί λοιπόν κάποιος να δει στα βίντεο από drone της συγκεκριμένης έρευνας, σε μεγάλο μέρος της «εμβληματικής επένδυσης» της Lamda Development η έκταση παραμένει ίδια και απαράλλαχτη, όπως τη θυμούνται όσοι είχαν προλάβει να απογειωθούν και να προσγειωθούν πολλές φορές από τον παλιό αερολιμένα. Εκατοντάδες μέτρα ασφαλτοστρωμένων διαδρόμων προσγείωσης διατηρούνται, ενώ οι βαθιές εκσκαφές που απαιτούνται για την καθαίρεσή τους έχουν προχωρήσει ελάχιστα, και μόνο στη βόρεια πλευρά, προς τη μεριά του Αλίμου, όπου είχαν προηγηθεί τα επείγοντα έργα για την ανέγερση των ολυμπιακών εγκαταστάσεων του 2004. Τότε, όμως, πλήρωνε το Δημόσιο.
Στη νότια πλευρά, προς τη Γλυφάδα, οι εργασίες αποξήλωσης των διαδρόμων απογείωσης/προσγείωσης, αλλά και της παχιάς στρώσης τσιμέντου που διαμόρφωνε χώρους στάθμευσης αεροσκαφών, έκτασης εκατοντάδων στρεμμάτων, προχωρούν χαρακτηριστικά αργά. Η εικόνα αποτυπώνει έναν «μοναχικό» εκσκαφέα, ο οποίος, εφοδιασμένος με ειδικό εξάρτημα «σφυρί», πασχίζει να σπάσει τη σκληρή τσιμεντένια επιφάνεια. Ακόμη πιο χαρακτηριστική είναι η σύγκριση των εικόνων του drone με εκείνες που περιλαμβάνονται σε βίντεο τρίτου στο YouTube, πριν από 8 μήνες, τον Αύγουστο του 2022. Τότε, τα μηχανήματα είχαν σπάσει τα τσιμέντα στη νότια πλευρά της έκτασης, αλλά, τόσο καιρό μετά, το μόνο που έχει αλλάξει είναι ότι απλώς απομακρύνθηκαν τα μπάζα, τα οποία πλέον οδηγούνται σε χώρο μπροστά από τον πρώην Ανατολικό Αερολιμένα και μετατρέπονται επί τόπου σε αδρανή υλικά, εξοικονομώντας έτσι για τον επενδυτή σημαντικό κόστος που θα απαιτούσε η μεταφορά τους. Αποτέλεσμα; Μεγάλο μέρος του αυριανού «μεγαλύτερου πάρκου» να έχει μετατραπεί σε χώρο αποθήκευσης λόφων από χώμα και χαλίκι ποικίλης σύστασης.
Το μοναδικό έργο στο οποίο καταγράφεται όντως εμφανής κινητικότητα είναι εκείνο της υπογειοποίησης της παραλιακής λεωφόρου Ποσειδώνος σε μήκος 1,5 χλμ., προκειμένου να «εξαφανιστεί» ο πολύβουος δρόμος. Πρόκειται για έργο κόστους 50.000.000 ευρώ, που όμως επίσης βρίσκεται σε αρχική φάση. Παρόλο που είναι το μόνο έργο που κάπως μοιάζει να προχωρά, μια και δίπλα του ακριβώς βρίσκεται ο χώρος του πρώην Αθλητικού Κέντρου Αγίου Κοσμά, όπου τώρα πωλούνται οικόπεδα για τη μελλοντική κατασκευή υπερπολυτελών βιλών και μεζονετών.
Οι επιστήμονες
Οι ειδικοί επιστήμονες που μίλησαν στους Data Journalists χαρακτηρίζουν την όλη εικόνα των έργων «έναρξη της αρχικής φάσης». Ιδια η εικόνα και στα έργα που έχουν εξαγγελθεί στην άλλη πλευρά του παράκτιου μετώπου, προς Γλυφάδα, μπροστά από τη μαρίνα του Αγίου Κοσμά. Η πτήση πάνω από το οικόπεδο στο οποίο θα χτιστεί ο «ψηλότερος ουρανοξύστης» διόλου δεν θυμίζει έργο που τέθηκε σε πρώτη προτεραιότητα. Ο «Marina Tower» (σήμερα μετονομασμένος σε «Riviera Tower») ήταν το έργο που διαφημίστηκε στην πρώτη διαδικτυακή παρουσίαση της Lamda Development -τον Ιούλιο του 2021, εν μέσω πανδημίας. Τα αυστηρά μέτρα προστασίας της υγείας αποτέλεσαν καλή δικαιολογία για μια παρουσίαση με πλήθος γραφιστικών απεικονίσεων, αλλά χωρίς δημοσιογραφικές ερωτήσεις, με την ίδια τακτική «ενημέρωσης» να ακολουθείται και στις επόμενες πανηγυρικές παρουσιάσεις. Το συγκεκριμένο έργο για τον ουρανοξύστη, ο οποίος εμφανιζόταν στα διαφημιστικά βίντεο ήδη από το 2016, θα πρέπει, υποτίθεται, να έχει τελειώσει έως το 2026.
Σε πρόσφατες δηλώσεις του (2/5/2023), ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Οδυσσέας Αθανασίου μίλησε για «έναρξη εργασιών βαθιάς θεμελίωσης» με «κατασκευή πασσάλων». Οι πάσσαλοι χρειάζονται για τη σταθεροποίηση του εδάφους όταν πρόκειται για ένα τόσο ψηλό κτίσμα, και μάλιστα δίπλα στη θάλασσα. Ο κ. Αθανασίου ισχυρίστηκε, μάλιστα, ότι «έχει ολοκληρωθεί περίπου το 45% του συνόλου των 300 πασσάλων». Η εικόνα από ψηλά, πάντως, δεν παραπέμπει καθόλου σε κάτι ανάλογο, όπως αναφέρουν και ειδικοί επιστήμονες στις συνεντεύξεις που παραχώρησαν στο πλαίσιο της έρευνας.
Εικόνες «στέπας» στον πυρήνα του εργοταξίου! Αφαντα τα δέντρα
Η πλέον απογοητευτική εικόνα αντιστοιχεί στον πυρήνα της έκτασης, εκεί όπου θα διαμορφωθεί το Μητροπολιτικό Πάρκο. Τα πλάνα από το drone καταγράφουν εικόνες «στέπας», με μοναδική εξαίρεση τη νότια περιοχή, όπου, με βάση τις πρώην ολυμπιακές εγκαταστάσεις, θα διαμορφωθεί το Εθνικό Αθλητικό Κέντρο Νεότητας (ΕΑΚΝ).
Ενα από τα ελάχιστα χωματουργικά έργα που εντοπίζει ο φακός αφορά τη διαμόρφωση ενός κλάδου του ρέματος των Τραχώνων που κατεβαίνει παράλληλα με την Αλίμου, αλλά θα περνά και μέσα από τις εγκαταστάσεις. Τα χιλιάδες δέντρα που ξεφύτρωναν εν ριπή οφθαλμού στα διαφημιστικά σποτάκια της Lamda μένουν άφαντα, χωρίς καν η απουσία τους να αναπληρώνεται έστω από τους γερανούς του κατασκευαστή.
Αλλαγή πλάνων της Πειραιώς, ακολουθεί και η Eurobank
Η Lamda, πάντως, κατέγραψε πρόσφατα μια «αστοχία» και στον τομέα που διαπρέπει, εκείνον δηλαδή της αποκόμισης εσόδων από την εκμετάλλευση των ακινήτων που δεν έχει ακόμη κατασκευάσει. Ο λόγος για το «μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο» των 185.000 τ.μ., που έχει διαφημίσει ότι θα κατασκευάσει στην ανατολική πλευρά της έκτασης, κοντά στη λεωφόρο Βουλιαγμένης.
Τεράστιο μέρος των κτιριακών χώρων που έχουν σχεδιαστεί δίπλα στο Vouliagmenis Mall είχε ανακοινωθεί (Δεκέμβριος 2021) ότι θα το αποκτήσει η Τράπεζα Πειραιώς για να στεγάσει τα κεντρικά της γραφεία. Πριν από λίγες εβδομάδες, όμως, σειρά δημοσιευμάτων -που δεν διαψεύστηκαν- επέμεναν ότι η Πειραιώς άλλαξε τον σχεδιασμό της, με έκδηλη την ανησυχία ότι θα ακολουθήσει και η Eurobank.
Εν κατακλείδι, καμιά από τις εικόνες στο Ελληνικό δεν παραπέμπει στους «πυρετώδεις ρυθμούς» για τους οποίους μίλησε ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda Development. Για μια χώρα που έζησε -και πλήρωσε πανάκριβα- τον πυρετό των ολυμπιακών έργων, ο ρυθμός υλοποίησης θα μπορούσε άνετα να συνάδει με ένα δημόσιο έργο από εκείνα που καλά γνωρίζουν πώς να συκοφαντούν οι υποστηρικτές της σημερινής κυβέρνησης. Η διαφορά είναι ότι στο Ελληνικό έχει ήδη αποκτήσει κυριότητα στο 30% του συγκεκριμένου «φιλέτου» και δικαιώματα 100 χρόνων στο μεγαλύτερο κομμάτι του.