Οι Ελληνες κόβουν από παντού λόγω ακρίβειας
Στο σημείο να μειώσουν ακόμα και τις φορές που κάνουν μπάνιο, προκειμένου να γλιτώσουν χρήματα από τους λογαριασμούς ρεύματος και νερού, έχουν φθάσει πολλοί Ελληνες. Η ακρίβεια, που σαρώνει τρόφιμα και υπηρεσίες, έχει αναγκάσει σημαντικό αριθμό νοικοκυριών να αλλάξουν τις καθημερινές τους συνήθειες, σε μια προσπάθεια να σταθούν όρθια.
Σύμφωνα με έρευνα της Ενωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της ΓΣΕΕ, που διεξήχθη με τη συμπλήρωση 1.710 online ερωτηματολογίων, το 86% των καταναλωτών μείωσε το ποσοστό θέρμανσης της κατοικίας του σε μεγάλο βαθμό, με 8 στους 10 να επιλέγει να φορά περισσότερα ρούχα για να αποφεύγει τη δαπάνη της θέρμανσης και 9 στους 10 να χαμηλώνει ή να κλείνει τη θέρμανση τις νυχτερινές ώρες.
Σε ποσοστό 40% οι καταναλωτές μειώνουν τις φορές που κάνουν μπάνιο, ενώ οι περισσότεροι προτιμούν ένα γρήγορο ντους αντί για μπάνιο (73,5%). Το 74,4% δηλώνει ότι αποφεύγει τη χρήση του φούρνου της ηλεκτρικής κουζίνας, το 57% μείωσε το καθημερινό μαγείρεμα, το 73,7% το σιδέρωμα ρούχων, ενώ το 79,4% επιλέγει να πλένει τα πιάτα στο χέρι για να αποφύγει τη χρήση του πλυντηρίου πιάτων. Επίσης, την προτίμησή τους στην απλώστρα ρούχων αντί για στεγνωτήριο δηλώνει το 94,6% των καταναλωτών.
Από τον οικογενειακό τους προϋπολογισμό οι καταναλωτές θεωρούν πρωταρχική τους ανάγκη να καλύψουν το κόστος των τροφίμων (73,2%). Δευτερεύουσα, αλλά εξίσου σημαντική, ανάγκη θεωρούν την κάλυψη του κόστους της ιατρικής περίθαλψης (59,8%) και στη συνέχεια της θέρμανσης (54,3%). Αξιοσημείωτο είναι το γεγoνός ότι η ψυχαγωγία για τους περισσότερους είναι από καθόλου έως μέτρια σημαντική (77,4%), όπως, ομοίως, η προσωπική φροντίδα (70,2%) και η ένδυση (76,10%).
Σχετικά με τις διατροφικές συνήθειες, μία φορά την εβδομάδα μπορεί να καταναλώνει κρέας το 41,3%. Με βάση τον οικογενειακό τους προϋπολογισμό, ψάρι μία φορά την εβδομάδα καταναλώνει το 52,3%. Το ίδιο φαίνεται να συμβαίνει και για τα πουλερικά, αφού μόλις μία φορά καταναλώνεται από το 55,9%.
Επτά στους 10 ερωτώμενους επιλέγουν να αγοράζουν τρόφιμα με βάση την προσφορά και τη χαμηλότερη τιμή, το 71% υποστηρίζει ότι το «καλάθι του νοικοκυριού» δεν συμβάλλει καθόλου στη μείωση του κόστους τροφίμων και των ειδών πρώτης ανάγκης, ενώ το 83% δεν πραγματοποιεί αγορές από το «καλάθι του νοικοκυριού».
Σχεδόν 8 στους 10 καταναλωτές μείωσαν και τη μετακίνηση με Ι.Χ., ενώ ιδιαίτερα σημαντικό ποσοστό μείωσε και την αγορά τροφίμων και τα λοιπά βασικά είδη πρώτης ανάγκης (55,6% και 65,10%, αντίστοιχα). Οσον αφορά τις δραστηριότητες αναψυχής, έξι στους 10 καταναλωτές αδυνατούν να απολαύσουν έστω και μία εβδομάδα διακοπές τον χρόνο, με το 56,2% να μην έχει κάνει διακοπές τουλάχιστον τα τρία τελευταία έτη ή και καθόλου.