«Καρφί» στην καρδιά για όλες τις αρμόδιες Αρχές και φορείς του σιδηροδρόμου αποτελεί η από 27/4/22 επιστολή παραίτησης του προέδρου της επιτροπής για τα έργα σηματοδότησης και ασφάλειας ETCS (κεντρική φωτό) στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ο Χρήστος Κατσιούλης είχε στείλει την επιστολή στην ΕΡΓΟΣΕ, εκφράζοντας τη διαφωνία του για τις ενέργειες του οργανισμού επί θεμάτων ανάταξης των γραμμών και των συστημάτων ασφαλείας. Εκρουε εγκαίρως τον κώδωνα κινδύνου για την ασφάλεια, αναφερόμενος σε «συγκεκριμένο τμήμα του δικτύου, στο οποίο θα γίνεται κυκλοφορία τρένων με 200 km/h, χωρίς σε αυτό να υπάρχει καμία ένδειξη της κατάστασης της γραμμής, ακόμα και θραύση αυτής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων».
Ο κ. Κατσιούλης παραιτούμενος έκανε επίσημες τις διαφωνίες του για τον τρόπο υλοποίησης του συστήματος ETCS, για την κατάργηση συμβατικών ενδείξεων φωτοσημάτων, για την κακοδιαχείριση της σύμβασης ανάταξης της σηματοδότησης στο τμήμα Δομοκός – Λάρισα και τις τεράστιες καθυστερήσεις που αυτή ακόμα επιφέρει στη σύμβαση του ETCS επί γραμμής, όπως και για τις δεσμεύσεις προς την Ευρωπαϊκή Ενωση ως προς την αποπεράτωση του ETCS τον Οκτώβριο του 2022.
Τα τρία ατυχήματα και η Τηλεδιοίκηση Τιθορέας – Δομοκού που δεν λειτουργεί
Μόνο από τύχη δεν υπήρξαν θύματα σε άλλα τρία ατυχήματα που συνέβησαν το 2022, αλλά δεν κινητοποίησαν ούτε τους αρμόδιους φορείς του σιδηροδρόμου ούτε την πολιτική ηγεσία.
Συγκεκριμένα:
1 Την 1η Αυγούστου 2022 εκτροχιάστηκε η τοπική αμαξοστοιχία 1.521 στην Τιθορέα.
2 Στις 10 Οκτωβρίου 2022 εκτροχιάστηκε η προαστιακή αμαξοστοιχία στο Λιανοκλάδι.
3 Την 21η Οκτωβρίου 2022 εκτροχιάστηκε η αμαξοστοιχία 882, που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Καλαμπάκα, ξανά στην περιοχή της Τιθορέας. Μάλιστα, σε αυτή την περίπτωση αποφεύχθηκε την τελευταία στιγμή μετωπική σύγκρουση με άλλη αμαξοστοιχία που ήταν σταθμευμένη.
Σύμφωνα με τα ρεπορτάζ για το τρίτο και πιο σοβαρό από τα περιστατικά, οι μηχανοδηγοί έλεγαν ότι τα πράγματα θα μπορούσαν να είχαν πάρει πολύ πιο δυσάρεστη τροπή με βασική αιτία τη μη λειτουργία του συστήματος τηλεδιοίκησης, το οποίο, όπως επεσήμαινε η Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης, ναι μεν εγκαινιάστηκε, αλλά ουσιαστικά δεν λειτουργεί.
Αποτέλεσμα ήταν ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας να λάβει εντολή να μπει σε παρακαμπτήριο και για να αποφύγει τη σύγκρουση φρέναρε ακαριαία. Τη μέρα εκείνου του ατυχήματος η Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης εξέδωσε ανακοίνωση που καυτηρίαζε ότι «η περίφημη “Τηλεδιοίκηση Τιθορέας – Δομοκού”, που εγκαινίασαν κι έθεσαν σε λειτουργία οι διοικούντες τον ΟΣΕ και η πολιτική ηγεσία μόλις 4 μήνες πριν, αποτελεί απόδειξη για το ότι τίποτα δεν λειτουργεί καλά στον Ελληνικό Σιδηρόδρομο».