Κόλαφος το υπόμνημα του ειδικού επιθεωρητή Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ και στη δικογραφία της Αστυνομίας
Στα χέρια της Eισαγγελίας Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης βρίσκεται από τα τέλη Ιουνίου ο φάκελος μιας υπόθεσης που, σύμφωνα με το υπόμνημα του ειδικού επιθεωρητή Περιβάλλοντος του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αλλά και τη δικογραφία που σχημάτισε η Ελληνική Αστυνομία, αποκαλύπτει επικίνδυνη περιβαλλοντική μόλυνση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης από παράνομη μεταφορά και επεξεργασία παράνομων αποβλήτων.
Στο επίκεντρο αυτής της υπόθεσης και του ελέγχου βρίσκεται η εταιρία North Aegean Slops Α.Ε., που ανήκει στον επιχειρηματία Ηλία Ορφανίδη και, βάσει των αδειών που διαθέτει, δραστηριοποιείται στη διαχείριση επικίνδυνων και μη επικίνδυνων αποβλήτων. Για αυτές τις δραστηριότητές της η εταιρία διαθέτει δύο πλωτά μέσα, ένα με το όνομα «ΤΑΣΟΣ ΙΙ» και ένα με το όνομα «ΑΣΙΝΗΟΣ ΛΙΘΟΣ», αλλά και μια χερσαία εγκατάσταση στον λιμένα Θεσσαλονίκης, όπως αναφέρει στο υπόμνημα που παρέδωσε στις αρχές Ιουνίου στην Ελληνική Αστυνομία ο επιθεωρητής Περιβάλλοντος, ο οποίος πραγματοποίησε επιτόπιο έλεγχο στις παραπάνω εγκαταστάσεις τον Νοέμβριο του 2021.
Τα ευρήματα που προέκυψαν από την αυτοψία του επιθεωρητή και οδήγησαν τον φάκελο στην Εισαγγελία είναι πραγματικά συγκλονιστικά. Στις αναφορές του περιγράφει, μεταξύ άλλων, παραβιάσεις περιβαλλοντικών όρων, διαρροές πετρελαιοειδών προς την ατμόσφαιρα και το δίκτυο ομβρίων, παράνομη αποθήκευση επικίνδυνων αποβλήτων, αμφισβητούμενες εγγραφές αναφορικά με την ποσότητα αποβλήτων και την τελική τους διάθεση, αλλά και παρουσία πολλών και διαφορετικών πετρελαϊκών προϊόντων που φυσικά είναι εξαιρετικά εύφλεκτα υλικά. Το εύρος των παραβάσεων δείχνουν δύο από τις επισημάνσεις του επιθεωρητή, στις οποίες αναφέρονται τα εξής:
• Σύμφωνα με την Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ), είχε εγκριθεί πως από τα δύο πλωτά μέσα και τη χερσαία εγκατάσταση που βρίσκονται στον λιμένα Θεσσαλονίκης θα έπρεπε να παράγονται περίπου 50kg λάσπης πυθμένα. Ωστόσο, μόνο στον πυθμένα του «ΑΣΗΝΙΟΣ ΛΙΘΟΣ» βρέθηκαν 29.250kg λάσπης.
• Ο χερσαίος χώρος, που είχε αδειοδοτηθεί ως χώρος υποστηρικτικών υποδομών (γραφεία – φυλάκιο ελέγχου, αντλητικό συγκρότημα, χώρος ανεμογεννήτριας, αφροποιητικό σύστημα και πυροσβεστικό συγκρότημα), «χρησιμοποιείται επί μακρόν ως χώρος αποθήκευσης περιεκτικών/δεξαμενών υγρών πετρελαιοειδών αποβλήτων που συλλέγονται από διάφορες πηγές (πλοία και χερσαίες εγκαταστάσεις), στερεών αποβλήτων ρυπασμένων με πετρελαιοειδή» και πολλών άλλων, εξίσου ρυπασμένων αποβλήτων. Κι όλα αυτά ενώ ο χώρος γειτνιάζει με τη θάλασσα και την τάφρο του Δεντροποτάμου.
Χρήση κτιρίων
Μάλιστα, σε σχέση με την τελευταία επισήμανση, ο επιθεωρητής θεωρεί πως η εκδοθείσα άδεια λειτουργίας του χερσαίου χώρου αποθήκευσης προβλέπει ρητά ότι η κτιριακή εγκατάσταση πρέπει να χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τις ανάγκες των παραπάνω δραστηριοτήτων και οποιαδήποτε άλλη χρήση συνεπάγεται την ανάκλησή της.
Στο τέλος του υπομνήματος, ο επιθεωρητής ζητά να εξεταστούν μεταξύ άλλων:
• η αδειοδότηση και το καθεστώς λειτουργίας της πλωτής αλλά και της χερσαίας εγκατάστασης,
• η δυνατότητα παραλαβής και αποθήκευσης αποβλήτων από άλλες πηγές στη χερσαία εγκατάσταση, «καθώς, πέραν των άλλων, το γεγονός δημιουργεί προνομιακές συνθήκες αγοράς για τον εκάστοτε φορέα λειτουργίας της χερσαίας εγκατάστασης σε βάρος του ελεύθερου ανταγωνισμού»,
• το έλλειμμα στο ισοζύγιο παραγωγής που καταγράφηκε.
Στη δικογραφία, μάλιστα, που έστειλε το Αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ. στον εισαγγελέα Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης επισημαίνεται πως απόβλητο που βρέθηκε στη χερσαία εγκατάσταση «φέρει χαρακτηριστικά που δεν συνάδουν με αυτά των πετρελαιοειδών καταλοίπων πλοίων και προσεγγίζουν τα χαρακτηριστικά αποβλήτων δεξαμενών βενζίνης ή αποβλήτων πετρελαϊκών διαλυτών». Εν ολίγοις, αναφέρει πως στη χερσαία εγκατάσταση, που βρίσκεται στην καρδιά του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, εισάγεται παράνομα βιομηχανικό υλικό για επεξεργασία, κι όλα αυτά «χωρίς την απαιτούμενη άδεια», γεγονός που έχει προκαλέσει «ρύπανση και υποβάθμιση».