Ο κατασκευαστής κάρων Κων. Κοπέλης αρνείται να κρεμάσει τα εργαλεία και ασχολείται ακόμη με το επάγγελμά του
Μπορεί να διανύει την ένατη δεκαετία της ζωής του, αλλά ο Κωνσταντίνος Κοπέλης, ο τελευταίος των καροτσέρηδων, που έφτιαξε ακόμη και αντίγραφο της άμαξας της βασίλισσας Ελισάβετ, αρνείται να κρεμάσει τα εργαλεία του και ασχολείται ακόμη με το επάγγελμα.
Ήταν 1953 όταν η πρώτη άμαξα που έφτιαξε κυκλοφόρησε στους χωματόδρομους της Θεσσαλονίκης. Από τότε πέρασαν από τα χέρια του εκατοντάδες μεταφορικά μέσα της εποχής.
Μια ζωή
Ο 84χρονος σήμερα άνδρας αποτελεί έναν από τους παλαιότερους κατασκευαστές κάρων, έχει περάσει μια ζωή μέσα στο εργαστήριό του και με μαεστρία, τεχνική και εργαλεία έχει φτιάξει κάθε λογής άμαξες και κάρα: από τρίκυκλα μέχρι απομιμήσεις της βασιλικής άμαξας της Ελισάβετ.
Ο κ. Κοπέλης θυμάται σχεδόν όλες τις κατασκευές και τους πελάτες του. Εξάλλου, το εργαστήριό του ήταν μια άλλη «αυτοκινητοβιομηχανία» της εποχής. «Δεν υπήρχε άλλο μέσο μεταφοράς εκείνα τα χρόνια. Στους χωματόδρομους, οι μετακινήσεις για όλους τους λόγους γίνονταν με τα κάρα. Έκαναν τις δουλειές τους με αυτά, πήγαιναν και στα γειτονικά χωριά για ψώνια ή επισκέψεις, ακόμη και για βόλτα. Όλα με τα κάρα. Ήταν το αμάξι και το ταξί της εποχής» λέει ο κ. Κοπέλης.
Μάλιστα, φίλοι και γνωστοί του λένε πως ξεπέρασε τον εαυτό του όταν κατασκεύασε μια άμαξα ολόιδια με αυτή της βασιλικής οικογένειας της Αγγλίας.
«Έτυχε να βρεθώ σε μια γιορτή στην Αυστραλία, όπου εκεί είχαν φέρει τη βασιλική άμαξα, αυτή που μεταφέρει την Ελισάβετ. Όταν την είδα, σκέφτηκα αμέσως πότε θα επιστρέψω στη Θεσσαλονίκη για να μπω στο εργαστήριο και να φτιάξω ένα πιστό αντίγραφο – κι αυτό έγινε. Μου πήρε αρκετό καιρό για να την ολοκληρώσω, αλλά με το αποτέλεσμα είχαν ενθουσιαστεί όλοι. Πολλοί, μάλιστα, είχαν εκφράσει το ενδιαφέρον να την αποκτήσουν και τελικά την αγόρασε ένας ιδιώτης από την Καλαμαριά» τονίζει ο 84χρονος.
Με το πέρασμα του χρόνου, μπήκαν στην καθημερινότητα των πολιτών το μηχανάκι και το αυτοκίνητο, με αποτέλεσμα οι δουλειές να πέσουν. Παρ’ όλα αυτά, δεν σκέφτηκε να αλλάξει δουλειά και συνέχιζε να κατασκευάζει άμαξες για τους λάτρεις των τροχήλατων μιας άλλης εποχής, ενώ πολλά μικρά και μεγαλύτερα παιδιά επισκέπτονται με το σχολείο τον χώρο και μαθαίνουν για το επάγγελμα που χάθηκε. Ο κ. Κοπέλης βγήκε στη σύνταξη, όμως ασχολείται ακόμη, έχοντας κάνει χόμπι το άλλοτε επάγγελμά του.
Φίλοι και γνωστοί τού φέρνουν για… λίφτινγκ τα κάρα τους, που χρησιμοποιούν ακόμη και σήμερα για ιδιωτική χρήση, για τη βόλτα της νύφης με τον γαμπρό, ενώ σε πολλά νησιά οι άμαξες που ξετρελαίνουν τους τουρίστες έχουν την υπογραφή του.