Αλλαγές σε μισθοδοσία και εκκλησιαστική εκπαίδευση περιλαμβάνει το νομοσχέδιο Κεραμέως. Νέες αρμοδιότητες στους διευθυντές
Μισθοδοσία κληρικών από το Δημόσιο μόνον με πτυχίο, αξιολόγηση, αυξημένος ρόλος (και θητεία) των διευθυντών αλλά και νέες θέσεις για ψυχολόγους και παιδαγωγούς στο εκπαιδευτικό σύστημα περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου και ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών», που τέθηκε χθες σε δημόσια διαβούλευση και παρουσιάστηκε σε συνέντευξη Τύπου της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, οι κληρικοί του Δημοσίου θα διορίζονται μόνο με πτυχίο από Σχολή Μαθητείας Κληρικών ή από ΑΕΙ, ενώ θα συνενωθούν οι Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, από τέσσερις σε δύο.
Συγκεκριμένα, η δευτεροβάθμια εκκλησιαστική εκπαίδευση εντάσσεται στη γενική δευτεροβάθμια εκπαίδευση υπό την εποπτεία του κράτους, ενώ τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές των εκκλησιαστικών σχολείων θα επιλέγονται βάσει κριτηρίων, οδηγώντας στη συνολική αναβάθμιση της δευτεροβάθμιας εκκλησιαστικής εκπαίδευσης.
Επιπλέον, δημιουργούνται τρεις Σχολές Μαθητείας Υποψήφιων Κληρικών (ΣΜΥΚ), μέσω της μετατροπής υφιστάμενων εκκλησιαστικών σχολείων, οι οποίες θα αποτελούν δομές μεταδευτεροβάθμιας εκκλησιαστικής εκπαίδευσης, με διετές πρόγραμμα σπουδών.
Στο εξής απαραίτητη προϋπόθεση για να μισθοδοτηθεί ένας κληρικός από το Δημόσιο θα είναι η κατοχή διπλώματος ΣΜΥΚ ή πτυχίου ΑΕΙ, δίνοντας τέλος στο φαινόμενο μισθοδοσίας αποφοίτων δημοτικού, γυμνασίου ή λυκείου ως κληρικών. Στο όνομα του εξορθολογισμού του χάρτη της Ανώτατης Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, ο αριθμός των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών μειώνεται από τέσσερις σε δύο, οι οποίες θα λειτουργούν στην Αθήνα και την Κρήτη, με στόχο την αναβάθμιση των παρεχόμενων σπουδών.
Η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως σημείωσε ότι αυτή τη στιγμή η «η Ελλάδα είναι η χώρα με τον χαμηλότερο δείκτη αυτονομίας στην εκπαίδευση μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ, συγκεκριμένα το 80% των αποφάσεων λαμβάνεται σε κεντρικό επίπεδο, έναντι του 35% του μέσου όρου των άλλων χωρών». Τα δεδομένα δείχνουν, πρόσθεσε, ότι «όσο περισσότερη η αποκέντρωση τόσο υψηλότερες οι μαθησιακές επιδόσεις».
Γι’ αυτό, όπως εξήγησε, στο πλαίσιο της διεύρυνσης της αυτονομίας των σχολείων, θα υπάρχει η ελεύθερη επιλογή βιβλίου, αυτονομία στη μορφή των τετραμηνιαίων δοκιμασιών αξιολόγησης (π.χ., ατομική/ομαδική εργασία, ανεστραμμένη τάξη αντί για ωριαίο διαγώνισμα) και θα τελειώσει η υπερρύθμιση των λοιπών ενδιάμεσων δοκιμασιών, όπως ο αριθμός και η διάρκειά τους.
Όσον αφορά τα της αξιολόγησης, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, δεν προβλέπονται πριμοδοτήσεις ή κυρώσεις ανάλογα με το αποτέλεσμα της αξιολόγησης, αλλά η μη θετική αξιολόγηση οδηγεί σε υποχρεωτικό επιμορφωτικό πρόγραμμα, ενώ η θετική λαμβάνεται υπόψη για ανάληψη θέσεων με περαιτέρω ευθύνες.
Ιδρύονται θέσεις στελεχών με αμιγώς παιδαγωγικό χαρακτήρα, δηλαδή θέσεις εποπτών ποιότητας της εκπαίδευσης, θέσεις περισσότερων συμβούλων εκπαίδευσης κοντά στη σχολική μονάδα και 1.100 οργανικές θέσεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών.