Παρουσιάστηκε το ελληνικό σχέδιο για την αξιοποίηση των επιδοτήσεων 18,2 δισ. και των δανείων 12,7 δισ. Υιοθετήθηκε το 70% των προτάσεων Πισσαρίδη
Τη μετατροπή της χώρας σε έναν «επίγειο παράδεισο» επιχειρεί να παρουσιάσει η κυβέρνηση, με φόντο τα ευρωπαϊκά κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης. Πρόκειται για ένα «πακέτο» ύψους 31 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 12,7 δισ. ευρώ αποτελούν δάνεια και τα υπόλοιπα 18,2 δισ. ευρώ επιδοτήσεις, με το οικονομικό επιτελείο να εκτιμά ότι θα μπορέσουν να κινητοποιήσουν επενδύσεις ύψους επιπλέον 27,3 δισ. ευρώ, ανεβάζοντας το τελικό ποσό που θα πέσει στην ελληνική αγορά στα 57,4 δισ. ευρώ.
Στην κυβέρνηση φαίνεται πως επαναφέρουν, με φόντο τις εκλογές, διά της πλαγίας οδού το «λεφτά υπάρχουν», ωστόσο θα πρέπει να επισημανθεί πως τα 12,7 δισ. ευρώ πρέπει να επιστραφούν στην Ευρώπη, ενώ ένα μεγάλο ποσό θα πρέπει να έλθει από τραπεζικές χρηματοδοτήσεις, αλλά και τα ίδια κεφάλαια των επενδυτών.
Κατά την παρουσίαση δεν έμεινε απαρατήρητο το γεγονός ότι έχει υιοθετηθεί σχεδόν το 70% των προτάσεων της επιτροπής Πισσαρίδη, η οποία είχε δοθεί στη δημοσιότητα στις αρχές του περασμένου φθινοπώρου, όταν η κυβέρνηση είχε ξεκινήσει την κατάρτιση του προσχεδίου της ελληνικής πρότασης. Αξίζει να σημειωθεί πως η κυβέρνηση εντάσσει στο ελληνικό σχέδιο έργα τα οποία θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό, άλλωστε, ότι το πρώτο έργο που ανακοίνωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης -όχι τυχαία- στην παρουσίαση του σχεδίου ήταν ο Βόρειος Οδικός Αξονας της Κρήτης, ένα έργο που περιλαμβάνει τον τόπο καταγωγής του, με εμφανές προεκλογικό άρωμα. Από τα κονδύλια του Ταμείου θα χρηματοδοτηθεί και ο αυτοκινητόδρομος Ε-65, ο οποίος είχε ξεκινήσει πολύ πριν από το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης και ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί.
Τα περισσότερα έργα, συνεπώς η συντριπτική πλειονότητα των ευρωπαϊκών πόρων, απευθύνονται στους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους και όχι στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που πασχίζουν να σταθούν στα πόδια τους μετά το χτύπημα της υγειονομικής κρίσης. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο ότι το ελληνικό σχέδιο επιβραβεύει τις εξαγορές επιχειρήσεων, προκειμένου να καταστούν επιλέξιμες στα ευρωπαϊκά κονδύλια, μια πρόταση που είχε κατατεθεί από την επιτροπή Πισσαρίδη, υποστηρίζοντας πως θα πρέπει να κλείσουν πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις στη χώρα μας, καθώς η ελληνική οικονομία δεν «σηκώνει» τον μεγάλο… όγκο τέτοιων επιχειρήσεων.
Στα «αποκαλυπτήρια» του ελληνικού σχεδίου παρουσιάστηκαν κάποιες από τις εμβληματικές δράσεις που θα υλοποιηθούν με ευρωπαϊκούς πόρους, όπως είναι:
- ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης (427 εκατ. ευρώ),
- ο αυτοκινητόδρομος Ε-65 Τρίκαλα – Γρεβενά – Εγνατία Οδός, συνολικού μήκους 70,47 χλμ. (452 εκατ. ευρώ),
- το πρόγραμμα «Εξοικονομώ – Αυτονομώ» (1,08 δισ. ευρώ),
- η ανάπτυξη δικτύου 5G σε έξι ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους, μήκους 2.011 χιλιομέτρων (300 εκατ. ευρώ),
- η σύνδεση της ηπειρωτικής χώρας με σύγχρονα υποθαλάσσια καλώδια οπτικών ινών με τα ελληνικά νησιά,
- η μεταρρύθμιση της διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών και των POS, αλλά και των τιμολογήσεων εν γένει με τις φορολογικές και ελεγκτικές Αρχές, με θέσπιση κινήτρων για την προσαρμογή των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων στις νέες απαιτήσεις και στην προμήθεια του σχετικού εξοπλισμού (0,3 εκατ. ευρώ),
- το «Εξοικονομώ στο Δημόσιο», που αφορά την ανακαίνιση και ενεργειακή αναβάθμιση υποδομών και κτιρίων του Δημοσίου και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, και την ενεργειακή αναβάθμιση του οδοφωτισμού, με τη σύμπραξη του ιδιωτικού τομέα (200 εκατ. ευρώ),
- η αναδάσωση 165.000 στρεμμάτων σε όλη την Ελλάδα. Στο ίδιο σχέδιο εντάσσονται ως ειδικότερα έργα η ολοκληρωμένη παρέμβαση στην περιοχή της Πάρνηθας και αντίστοιχη στη Θεσσαλονίκη (224 εκατ. ευρώ) και
- η ανάπτυξη μικροδορυφόρων, η αξιοποίηση των διαστημικών τεχνολογιών και εφαρμογών και η ενσωμάτωσή τους στην εθνική οικονομία (161 εκατ. ευρώ).
Μεταξύ άλλων, από τα κονδύλια του Ταμείου Ανάπτυξης θα χρηματοδοτηθεί και η εφαρμογή των διατάξεων του νέου νόμου για τα εργασιακά, όπως η ψηφιακή κάρτα εργασίας, το ψηφιακό σύστημα για την υγιεινή και την ασφάλεια στους χώρους εργασίας, η ψηφιοποίηση του ΣΕΠΕ. Επίσης, κάθε άνεργος που ζητά να λάβει επίδομα ανεργίας θα πρέπει να είναι διαθέσιμος για την ένταξή του σε προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης.
Το ελληνικό σχέδιο προβλέπει πως η χώρα μας θα λάβει δάνεια ύψους 12,7 δισ. ευρώ, τα οποία εκτιμάται πως θα κινητοποιήσουν επενδύσεις ύψους 31,8 δισ. ευρώ. Για να πραγματοποιηθεί μια επένδυση θα πρέπει ο ενδιαφερόμενος να συμμετάσχει και με ίδια κεφάλαια, ενώ είναι απαραίτητη η συμμετοχή και των τραπεζών. Συγκεκριμένα, η μέγιστη χρηματοδότηση που μπορεί να καταθέσει το κράτος φτάνει έως το 50% της επένδυσης, το χρηματοπιστωτικό σύστημα τουλάχιστον στο 30% και ο επενδυτής το λιγότερο στο 20% αυτής. Τα δάνεια θα δοθούν μέσω διεθνών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων (IFIs) και του τραπεζικού συστήματος.
Το ελληνικό σχέδιο θα συζητηθεί στη Βουλή και στη συνέχεια το τελικό κείμενο θα κατατεθεί στις Βρυξέλλες για να λάβει την τελική έγκριση, μια διαδικασία που εκτιμάται πως θα διαρκέσει περίπου τρεις μήνες. Οι πρώτες εκταμιεύσεις από την Κομισιόν αναμένεται να πραγματοποιηθούν στο τέλος Ιουλίου ή έως τα μέσα Αυγούστου, με την πρώτη προκαταβολή να αγγίζει τα 4 δισ. ευρώ. Τα 12,7 δισ. ευρώ των δανείων θα πρέπει να επιστραφούν στην Κομισιόν σε διάστημα 20 ετών, ενώ όλα τα έργα και οι μεταρρυθμίσεις θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως τις 31 Αυγούστου 2026. Σε αντίθετη περίπτωση χάνονται τα ευρωπαϊκά κονδύλια.