Η νεοταξική – «εκσυγχρονιστική» χροιά της επιτροπής της Γιάννας Αγγελοπούλου για το 1821 δεν είναι διακριτική ή μυστική, αλλά επισημότατη και εκφράζεται και με την ένταξη σε αυτήν του φίλου του Κώστα Σημίτη Νίκου Αλιβιζάτου.
Επίσης, ανακοινώθηκε ότι θα υπάρχουν τέσσερις άξονες στους οποίους «θα ενταχθούν όλες οι δράσεις που θα αξιολογήσει και εγκρίνει η Ολομέλεια των “43” και θα είναι οι ακόλουθοι: Η Επανάσταση του 1821 ως καταστατικό στοιχείο της ελληνικής Ιστορίας, αλλά και ως ψηφίδα της παγκόσμιας Ιστορίας, η Ελλάδα σήμερα μετά από μία πορεία 200 χρόνων, Ελληνες που αφήνουν το αποτύπωμά τους στον κόσμο τα τελευταία 200 χρόνια».
Η διατύπωση των αξόνων στέλνει ένα ξεκάθαρο μήνυμα ιστορικής ασυνέχειας. Εφόσον το 1821 λανσάρεται ως «καταστατικό στοιχείο της ελληνικής Ιστορίας», τότε ό,τι αποκαλούμε «Ελλάδα» και «Ελληνισμό» ξεκινούν πριν από 200 χρόνια και η Ιστορία μας δεν έχει ρίζες που φτάνουν βαθύτερα στον χρόνο, στο Βυζάντιο, στην αλεξανδρινή αυτοκρατορία, στην κλασική εποχή, στην ομηρική κ.ά. Η λέξη «καταστατικό» αφορά την ίδρυση κάποιου θεσμού και η Ελλάδα δεν… ιδρύθηκε το 1821. Τότε ξεκίνησε η διαδικασία δημιουργίας του σύγχρονου κράτους, όχι του έθνους μας.
Το ίδιο ισχύει για τους «άξονες δράσης» που τιτλοφορούνται «η Ελλάδα σήμερα μετά από μία πορεία 200 χρόνων» και «Ελληνες που αφήνουν το αποτύπωμά τους στον κόσμο τα τελευταία 200 χρόνια». Για ποιον λόγο το εθνικό συνεχές περιορίζεται σε δύο αιώνες από το 1821 μέχρι τις ημέρες μας και δεν συνδέεται η Εθνεγερσία και με τους προηγούμενους σταθμούς της διαδρομής μας; Μήπως επειδή έτσι εξυπηρετείται η θεωρία που λανσάρουν οι εθνομηδενιστικοί κύκλοι ότι το έθνος μας είναι «μία κατασκευή» και οι Ελληνες είναι απόγονοι μιας… βαλκανικής και ασιατικής φυλετικής πανσπερμίας;
Υπάρχει, ασφαλώς, και μια άλλη εκδοχή: ότι η επιτροπή της Αγγελοπούλου συνδέεται με την καθεστωτική παρακμή και μέσω της αδυναμίας χειρισμού της ελληνικής γλώσσας. Σε κάθε περίπτωση, η συγκεκριμένη ομάδα ανθρώπων δεν είναι κατάλληλη να χειριστεί αυτή τη σπουδαία για την πατρίδα και τον λαό επέτειο.