Για τον κίνδυνο όποιος ιδιώτης αγοράσει το λιμάνι Ηγουμενίτσας -είναι ανάμεσα στα 11 προς πώληση- να πάρει… ως προίκα και μεγάλο τμήμα της παραλιακής ζώνης προειδοποιεί ο αντιδήμαρχος Θεσπρωτίας Θωμάς Πιτούλης σε δηλώσεις του στη «δημοκρατία».
Το ενδεχόμενο εδράζεται σε νόμους και διατάγματα του 1964, σύμφωνα με τα οποία στα λιμάνια της χώρας παραχωρήθηκαν τεράστιες εκτάσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη δικαιοδοσία του λιμανιού της Ηγουμενίτσας βρίσκονταν 11 χιλιόμετρα παραλίας, από το Δρέπανο, όλο το θαλάσσιο μέτωπο της πόλης και η συνέχειά του ως το ακρωτήριο Γωνιά. Παρά τις διορθωτικές παρεμβάσεις του 2004, το παράδοξο δεν έχει αποκατασταθεί. Ετσι ενδεχόμενη πώληση του λιμανιού -σήμερα το διαχειρίζεται ανώνυμη εταιρία- θα δώσει στον επενδυτή σημαντικά κομμάτια γης, αποστερώντας τα οριστικά από την τοπική κοινωνία. Ο κ. Πιτούλης τονίζει την ανάγκη εξεύρεσης λύσης, προτού προχωρήσουν οι διαδικασίες πώλησης. Επιπλέον, αναρωτιέται τι θα γίνει με το αποθεματικό 14.000.000 της Α.Ε του λιμανιού Ηγουμενίτσας στην περίπτωση πώλησης και προτείνει το ποσό αυτό να μεταφραστεί σε έργα στην περιοχή.
Ο αντιπεριφερειάρχης Θεσπρωτίας Θωμάς Πιτούλης -έχει διατελέσει για οκτώ χρόνια δήμαρχος Ηγουμενίτσας- εκτιμά ότι το λιμάνι αποτελεί βασικό μοχλό ανάπτυξης, ωστόσο διαπιστώνει σοβαρές καθυστερήσεις στα έργα επέκτασης και βελτίωσής του. Σημειώνεται πάντως ότι τελευταία γίνονται συντονισμένες ενέργειες για την επανεκκίνησή τους. Αναφέρεται επιπλέον στο σχέδιο δημιουργίας εμπορευματικού κέντρου, για το οποίο έχει βρεθεί κατάλληλη έκταση σε απόσταση εννέα χιλιομέτρων από την Ηγουμενίτσα. Ο ίδιος επισημαίνει ότι το λιμάνι Ηγουμενίτσας μπορεί να αξιοποιηθεί και ως προορισμός τουρισμού κρουαζιέρας -υπάρχει σημαντικό ενδιαφέρον εκδρομών στα Μετέωρα, καθώς η Εγνατία διευκολύνει την πρόσβαση- και προς αυτή την κατεύθυνση το καλοκαίρι του 2013 υπολογίζεται ότι θα πιάνουν 1-2 κρουαζιερόπλοια την εβδομάδα.
Ο κ. Πιτούλης δεν παραλείπει να αναφερθεί και στις μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης του πρωτογενή τομέα, παρά την πολύχρονη εγκατάλειψή του. «Υπάρχουν κάμποι ανεκμετάλλευτοι, πολλοί θέλουν να γυρίσουν τώρα με την οικονομική κρίση στη γεωργία, αλλά πρέπει να ξέρουν ότι η όποια καλλιέργεια θέλει μια διετία για να αποδώσει» τονίζει με νόημα. Από την πλευρά της, η Περιφέρεια Ηπείρου στηρίζει κινήσεις στη γεωργία και στον αγροτοδιατροφικό τομέα. Η Θεσπρωτία διακρίνεται για την παραγωγή ελαιολάδου, αν και οι περισσότερες ποσότητες καταλήγουν στην Ιταλία, όπου τυποποιούνται και επιστρέφουν στην Ελλάδα για να διατεθούν σε πολλαπλάσιες τιμές (μέχρι και 4 φορές πάνω).
Αλλος ένας κρίσιμος τομέας για την οικονομία του νομού είναι οι ιχθυοκαλλιέργειες, με ισχυρό εξαγωγικό χαρακτήρα. Πάντως, τελευταία οι μονάδες ιχθυοκαλλιέργειας στη λωρίδα της Σαγιάδας αντιμετωπίζουν την… απειλή εμβόλιμης εγκατάστασης στην περιοχή δεξαμενών πετρελαιοειδών, ενδεχόμενο προς το οποίο είναι αντίθετη και η Περιφέρεια Ηπείρου.
Επίσης, ο αντιπεριφερειάρχης Θεσπρωτίας θεωρεί σημαντική, και από οικονομικής πλευράς, την οδική σύνδεση της Εγνατίας Οδού με το τελωνείο Μαυρομματίου, ώστε να διευκολυνθεί η αγορά της γειτονικής Αλβανίας.
Οσον αφορά τις τουριστικά ανεπτυγμένες περιοχές της Θεσπρωτίας, επισημαίνει ότι δίνεται βάρος στην υλοποίηση έργων υποδομής που έλειπαν. Ετσι, εκτελούνται έργα ύδρευσης στον παλιό Δήμο Συβότων, ενώ εκπονείται η μελέτη αποχέτευσης Πέρδικας, Συβότων και Πλαταριάς.
Δημήτρης Κυριακόπουλος