Τις άφησαν πολύ καιρό στα συρτάρια υπουργείων και υπηρεσιών τις μελέτες για τον νέο οδικό άξονα Ψαχνών – Ιστιαίας και… έληξαν. Κι αυτό καθώς μια μελέτη αν δεν αξιοποιηθεί σε 10 χρόνια, θεωρείται άκυρη, αφού στο μεγάλο αυτό διάστημα αλλάζουν τα δεδομένα. Αυτό συνέβη με μελέτες κατασκευής του συγκεκριμένου άξονα, για τις οποίες, βεβαίως, το Ελληνικό Δημόσιο δαπάνησε ουκ ολίγα χρήματα!
Μπροστά σ’ αυτήν την κατάσταση βρέθηκε ο δήμαρχος Μαντουδίου, Λίμνης, Αγίας Αννας Ανέστης Ψαρρός, αναζητώντας σε μελετητικά και κυβερνητικά γραφεία της Αθήνας την… τύχη των μελετών, καθώς η περιοχή του πλήττεται καίρια από την τραγική κατάσταση του οδικού δικτύου. Από τα… ευρήματά του προκύπτει ότι ουσιαστικά, όσον αφορά τις μελέτες, το πολυπόθητο έργο είναι πολύ πίσω. Δεν υπάρχει κάτι ολοκληρωμένο, ούτε χάραξη, αναφέρει ο αντιδήμαρχος Γιάννης Στεργίου, τον οποίο συναντήσαμε στην πανέμορφη Λίμνη, και με εμφανή απογοήτευση προσθέτει τη λαϊκή ρήση «ήμουνα νιος και γέρασα» για να καταδείξει πόσα χρόνια γίνεται κουβέντα για τον οδικό άξονα της Εύβοιας. Παρ’ όλα αυτά το έργο υφίσταται μόνο στους χάρτες και στα λόγια, γιατί η πραγματικότητα εξακολουθεί να είναι επιεικώς απαράδεκτη.
Θεωρούμε ότι είναι τουλάχιστον κωμικό να ονομάζεται η κεντρική οδός της Εύβοιας, εθνική. Στενή, επικίνδυνη, μέσα σε βουνά, με συνεχείς στροφές σε διάφορα σημεία και κακή κατάσταση οδοστρώματος αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για όλον τον νομό και ιδιαίτερα για τη βόρεια πλευρά του. Tην εικόνα των περισσότερων δρόμων της Εύβοιας αποδίδει ένα σήμα που συναντιέται σε αρκετά σημεία και το οποίο… προειδοποιεί τους οδηγούς ότι η διέλευσή τους γίνεται με ευθύνη τους!
«Τον χειμώνα ο δρόμος κλείνει από τα χιόνια, ενώ παρατηρούνται έντονες καταπτώσεις στην περιοχή Δερβένι» μας λέει ο κ. Στεργίου, συμπληρώνοντας ότι δεν είναι δυνατόν να υπάρξει ανάπτυξη του τόπου χωρίς αξιοπρεπές οδικό δίκτυο. Επισημαίνει μάλιστα ότι με αυτόν τον δρόμο θα χάσει την αξία του και το εμπορικό λιμάνι στο Μαντούδι. Οι εργασίες εκεί προχωρούν (βρίσκονται στη δεύτερη φάση), ενώ στη λειτουργία του λιμανιού έχει εναποθέσει πολλές ελπίδες η περιοχή.
Επιπλέον, η τραγική κατάσταση των δρόμων κρατάει καθηλωμένους εξαιρετικούς τουριστικούς προορισμούς του δήμου, όπως η Λίμνη, η Αγία Αννα, οι Ροβιές, το Πήλι – μολονότι χιλιομετρικά βρίσκονται κοντά στη Χαλκίδα και την Αθήνα.
Και τώρα τι γίνεται; Ο αντιδήμαρχος Λίμνης Γιάννης Στεργίου γνωρίζει ότι η οικονομική κατάσταση του κράτους δεν επιτρέπει αισιοδοξία για το μέλλον του οδικού άξονα της Εύβοιας. Πόσο μάλλον όταν, όπως μας πληροφορεί, το έργο δεν μπορεί πλέον να ενταχθεί σε κάποιο ευρωπαϊκό πρόγραμμα και συνεπώς δεν έχει τίποτε άλλο παρά τη χρηματοδότηση από τους εθνικούς πόρους! Χάθηκαν ευκαιρίες τις ημέρες των παχιών αγελάδων, τώρα η περίπτωση δυσκολεύει. Ωστόσο ο ίδιος τονίζει ότι η κατασκευή της νέας οδού είναι επιτακτική ανάγκη. Η νέα αρχή πρέπει να γίνει με ολοκληρωμένες μελέτες (σ.σ.: είπαμε, οι παλιές είναι ληγμένες).
Στην αγωνία της για άμεση εξασφάλιση διεξόδου, η δημοτική αρχή σκοπεύει να επαναφέρει το σχέδιο για πορθμιακή σύνδεση Λίμνης – Μαλεσίνας. Η πρόταση είχε προχωρήσει στο παρελθόν, αλλά δεν υλοποιήθηκε εξαιτίας της αλλαγής στον τότε Δήμο Ελυμνίων.
Πάντως κάτι περιμένει άμεσα από το κράτος ο καλλικρατικός Δήμος Μαντουδίου, Λίμνης, Αγίας Αννας. Υπολογίζουν σε 75.000 ευρώ -στην καλύτερη εκδοχή- για τη συντήρηση αγροτικών δρόμων σε δυσπρόσιτους, ορεινούς όγκους και για πυροπροστασία κατά τη φετινή καλοκαιρινή περίοδο. Η κρατική επιχορήγηση αφορά τα συνολικά 350.000 δασικά στρέμματα του συγκεκριμένου δήμου! Που σημαίνει, 0,21 ευρώ ανά στρέμμα… Αστεία πράγματα.
Δημήτρης Κυριακόπουλος