Το σχέδιο που κατέθεσαν στο υπ. Οικονομικών. Θα επιβαρύνονται όσοι κάνουν περισσότερες διαδρομές
Τέλος κυκλοφορίας στα Ι.Χ. αυτοκίνητα ή και μηχανές ανάλογα με την κατανάλωση καυσίμων και όχι ανάλογα με τον κυβισμό τους προβλέπει το σχέδιο που κατέθεσαν στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών οι εκπρόσωποι του κλάδου εμπορίας αυτοκινήτων. Η πρόταση έχει δύο σκέλη: προβλέπει την καταβολή ενός πάγιου ποσού από όλους τους ιδιοκτήτες Ι.Χ. ανεξαρτήτως κριτηρίων και την επιβολή ειδικού τέλους στα καύσιμα, ώστε η συνολική επιβάρυνση να αυξάνεται ανάλογα με την κυκλοφορία και όχι ανάλογα με τον κυβισμό. Η πρόταση συζητήθηκε στη χθεσινή συνάντηση του υπουργού Οικονομικών Γιάνη Βαρουφάκη με το προεδρείο του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος και θα εξειδικευτεί στο πλαίσιο της διαβούλευσης για την αλλαγή του τρόπου φορολόγησης στα Ι.Χ. Το σχέδιο που αποκαλύπτει σήμερα η «δημοκρατία» προβλέπει ουσιαστικά ένα νέο σύστημα υπολογισμού και καταβολής των τελών κυκλοφορίας των Ι.Χ. Συγκεκριμένα:
- Οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων ή και μηχανής Ι.Χ. θα πληρώνουν (π.χ. κάθε Οκτώβριο, όπως είθισται) ένα χαμηλό πάγιο τέλος ανεξαρτήτως κυβισμού ή εργοστασιακής αξίας του Ι.Χ.
- Παράλληλα θα επιβληθεί και ένα ειδικό τέλος στα καύσιμα, το οποίο θα αποδίδεται στο Δημόσιο για να συμπληρώσουν τα έσοδα. Ετσι, τα τέλη θα είναι ανάλογα με το πόσο κυκλοφορεί ένα αυτοκίνητο, ώστε π.χ. τα δίλιτρα αυτοκίνητα να μην πληρώνουν ακριβά τέλη όταν κάποια άλλα αυτοκίνητα αντίστοιχου κυβισμού απαλλάσσονται λόγω διαφορετικής μεταχείρισης.
- Η συνολική επιβάρυνση στην κυκλοφορία του αυτοκινήτου ή της μηχανής θα είναι αυξημένη καθώς θεωρείται βέβαιο ότι όλα αυτά θα συνδυαστούν με αύξηση στη φορολόγηση των καυσίμων.
Η πρόταση αυτή θα συζητηθεί αναλυτικότερα στην επόμενη συνάντηση που θα έχει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών με τους συνδέσμους έπειτα από περίπου δύο εβδομάδες, ώστε να ξεκινήσει και η εφαρμογή συνολικά του νέου τρόπου αντιμετώπισης των αυτοκινήτων. Το υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει:
- Κατάργηση του κριτηρίου του κυβισμού των οχημάτων ως βάση της φορολόγησής τους. Αντί γι’ αυτό προτείνεται υπολογισμός της φορολογίας στη βάση της λιανικής τιμής (προ φόρων), με προοδευτική αναπροσαρμογή των συντελεστών του τέλους ταξινόμησης. Δηλαδή η φορολόγηση των καινούργιων αλλά και εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα απορρέει από την αξία λιανικής του κάθε μοντέλου που θα δηλώνει ο κάθε εισαγωγέας στην Υπηρεσία Αξιών του Τελωνείου. Πληροφορίες αναφέρουν ότι θα διατηρηθούν οι συντελεστές φόρων που κυμαίνονται από 5% έως 50%.
- Ανάλογη προσαρμογή των τεκμηρίων διαβίωσης σχετικά με τα αυτοκίνητα. Τα τεκμήρια αλλά και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης δεν θα επιβάλλονται πλέον βάσει των κυβικών του κινητήρα αλλά βάσει της αξίας λιανικής κάποιου αυτοκινήτου.
Στέλιος Κράλογλου