Το πρόγραμμα του φεστιβάλ Αθηνών -Επιδαύρου που σηκώνει αυλαία αύριο περιλαμβάνει μουσικά και θεατρικά έργα για όλα τα γούστα. Ξεχωρίζει η τελευταία παράσταση της «ιέριας» του χορού Σιλβί Γκιλέμ
{Από το περιοδικό «δ» που κυκλοφορεί με την «κυριακάτικη δημοκρατία»}
Μουσικός λυρισμός από τον Ανταμ Κοέν (γιος του αγαπημένου Λέοναρντ), θεατρικός εξπρεσιονισμός από τον Τόμας Οστερμάγιερ, ποιητικό κρεσέντο από τη Μαρινέλλα και τον Σταύρο Ξαρχάκο αλλά και χορευτικές πιρουέτες… αποχαιρετισμού από τη Σιλβί Γκιλέμ. Μια ανάσα πριν από την έναρξη του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, που σηκώνει αυλαία αύριο, σταχυολογούμε τα must see θεάματα της φετινής διοργάνωσης, η οποία μπαίνει στα πρώτα της… -ήντα!
Επειτα από 39 έτη παρουσίας το «ιερό τέρας του χορού», η Σιλβί Γκιλέμ, αποσύρεται από την ενεργό δράση. Δεν είναι τυχαίο, μάλιστα, πως στην αποχαιρετιστήρια περιοδεία της επέλεξε να συμπεριλάβει και τη χώρα μας, την οποία αγαπά ιδιαιτέρως, όπου στις 3 και στις 4 Ιουνίου θα δώσει δύο ξεχωριστές παραστάσεις κάτω από τη σκιά της Ακρόπολης. Η μεγαλύτερη χορεύτρια της εποχής μας, η 50χρονη (!) Σιλβί Γκιλλέμ θα παρουσιάσει το θέαμα με τίτλο «Life in progress», ένα χορευτικό απάνθισμα που περιλαμβάνει χορογραφίες των Ματς Εκ, Ουίλιαμ Φορσάιθ, Ακραμ Καν και Ράσελ Μάλιφαντ. Extra tip: Ολες οι παραστάσεις της στο εξωτερικό ήταν sold out (αναμένεται να συμβεί το ίδιο και εδώ).
Δύο χρόνια από την τελευταία φορά που βρέθηκε στα μέρη μας παρουσιάζοντας τον ιψενικό «Εχθρό του λαού», ο Τόμας Οστερμάγιερ επιστρέφει στα ελληνικά εδάφη με τις «Μικρές αλεπούδες», ένα έργο της Λίλιαν Χέλμαν.
Προκλήσεις
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του διεθνούς φήμης βερολινέζικου θιάσου Σαουμπίνε θα ανεβάσει με τη θεατρική ομάδα του το εξαιρετικά διεισδυτικό και επίκαιρο κείμενο, που στηλιτεύει την απληστία μιας παρηκμασμένης κοινωνίας, η οποία ταυτίζει την ευτυχία με το κυνήγι του χρήματος. Ο σκηνοθέτης μεταφέρει τη δράση από τον αμερικανικό Νότο του περασμένου αιώνα στο σήμερα. Από τις 19 έως τις 21 Ιουνίου, στο κτίριο της οδού Πειραιώς 260.
Αν κάτι γνωρίζει να κάνει καλά το enfant terrible του ιταλικού θεάτρου Ρομέο Καστελούτσι, αυτό είναι σίγουρα το να προκαλεί. Ποιος μπορεί να ξεχάσει, άλλωστε, το ανατρεπτικό -και για κάποιους βλάσφημο- θέαμα του 2011 «Περί της έννοιας του προσώπου του Υιού του Θεού», το οποίο δίχασε όσο λίγες παραστάσεις το ελληνικό κοινό με την εκκεντρική ματιά του. Στις 27, 28 και 29 Ιουνίου ο προβοκάτορας σκηνοθέτης με τον θίασό του Societas Raffaello Sanzio θα βρεθούν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, παρουσιάζοντάς μας τη δική του θεατρική εκδοχή στη βιβλική μορφή του Μωυσή. Ο σούπερ σταρ του σύγχρονου ευρωπαϊκού θεάτρου θα προβάλλει στη νέα του παράσταση βιβλικά επεισόδια σε παρόντα χρόνο, σε ένα θέαμα το οποίο, δίχως άλλο, θα συζητηθεί.
Η ιδέα για να στήσει την περιπατητική παράστασή της, που ξεκινά την 1η Ιουλίου στον επιβλητικό χώρο του Λυκείου του Αριστοτέλη, γεννήθηκε κατά τη διάρκεια των διδασκαλιών της στο γειτονικό Ωδείο Αθηνών. Η Κατερίνα Ευαγγελάτου, κόρη του διακεκριμένου σκηνοθέτη Σπύρου, παρουσιάζει τον «Ρήσο» του Ευριπίδη, με εμβόλιμα κείμενα του Αριστοτέλη. Οπως έχει γίνει μέχρι στιγμής γνωστό, η παράσταση θα ξεκινά με τη δύση του ήλιου ως μια εμπειρία περιπάτου σε όλο τον χώρο του Λυκείου. Εως τις 19 Ιουλίου.
Στενή φίλη του Γιώργου Λούκου αλλά και θιασώτης του Φεστιβάλ Αθηνών, η Μαγκί Μαρέν επιστρέφει σε αυτό όχι με ένα, αλλά με δύο έργα της. Η τολμηρή Γαλλίδα χορογράφος θα ανεβάσει στην Πειραιώς 260 (2-4/6) την τελευταία δημιουργία της με τίτλο «BiT» (παράσταση που αποπνέει ρυθμό), ενώ στις 9 και στις 10 Ιουνίου θα παρουσιάσει μαζί με τον Νταβίντ Μαμπούς την περφόρμανς «Singspiele».
Αν μη τι άλλο οι φωτογραφίες από τις παραστάσεις τους γεννούν υψηλές προσδοκίες στους θεατές. Το Νέο Βιετναμέζικο Τσίρκο, όπως χαρακτηριστικά αποκαλείται ο θίασος, έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα με την παράστασή του «Α Ο Lang Pho», που έχει θέμα το πέρασμα από την ήρεμη αγροτική ζωή κοντά στη φύση στο άγχος και στη βία των πόλεων. Εικοσι καλλιτέχνες -ακροβάτες, ζογκλέρ, χορευτές των πολεμικών τεχνών και του δρόμου- ενώνουν τις δημιουργικές δυνάμεις τους σε μια θεαματική περιπέτεια που δεν ακολουθεί τους νόμους της βαρύτητας. Στην Πειραιώς 260 (30/6 έως 2 Ιουλίου).
Ο μύθος
Αναμφίβολα από τις παραγωγές που ξεχωρίζουν είναι το χοροθεατρικό δρώμενο της καλλιτεχνικά ανήσυχης Κατρίν Ντιβερές. Η τελευταία δημιουργία της είναι οι «Πενθεσίλειες…» και, όπως υποδηλώνει και ο τίτλος της, είναι βασισμένη στην «Πενθεσίλεια» του Κλάιστ. Με αφορμή τον μύθο των Αμαζόνων, η διακεκριμένη χορογράφος επιχειρεί να κάνει μια ιστορική ανασκόπηση στο θέμα της γυναικείας ταυτότητας (13-14 Ιουνίου, στο κτίριο της οδού Πειραιώς 260).
Τον δολοφόνο του Ιουλίου Καίσαρα, τον φημισμένο πολεμιστή και πολιτικό Βρούτο, θα ερμηνεύσει ο Γιάννης Στάνκογλου στην πολυαναμενόμενη παραγωγή που σκηνοθετεί ο Τσέζαρις Γκραουζίνις. Ο Λιθουανός δημιουργός θα ανεβάσει στην Πειραιώς 260, στις 30 και τις 31 Ιουλίου, μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα παράσταση, η οποία εστιάζει στην παράλογη ηθική της πολιτικής συνωμοσίας. Παίζουν επίσης οι Κώστας Μπερικόπουλος, Δημήτρης Ημελλος, Γιώργος Γάλλος.
Η μελοποίησή του και η παρουσίασή του αποτελούν όχι μόνο είδηση για το Φεστιβάλ Αθηνών, αλλά και για την παγκόσμια μουσική κοινότητα. Ο λόγος για τη «Σονάτα του Σεληνόφωτος», του εμβληματικού ποιητικού έργου του Γιάννη Ρίτσου, το οποίο «αποκτά» νότες και μελωδίες από τα έμπειρα χέρια του Σταύρου Ξαρχάκου. Η Μαρινέλλα θα ερμηνεύσει τη σύνθεση -θα παρουσιαστεί εν είδει σκηνικού μονολόγου-, ενώ τη σκηνοθεσία έχει κάνει ο Γιώργος Νανούρης. Από τις 15 έως τις 17 Ιουλίου στην Πειραιώς 260.
Τι αξίζει να δείτε στην αργολική πρωτεύουσα στο Φεστιβάλ Επιδαύρου
Τι σχέση μπορεί να έχει το ιαπωνικό θέατρο με την αρχαία ελληνική γραμματεία; Αυτό θα διερευνήσει ο Μιχαήλ Μαρμαρινός, ο οποίος το φετινό καλοκαίρι συμπράττει με το ιστορικό θέατρο Νο της Ιαπωνίας και τον μεγάλο master Gensho Umewaka. Στο αργολικό θέατρο θα παρουσιάσουν σε παράσταση την κάθοδο του Οδυσσέα στον Αδη, όπως καταγράφηκε στη ραψωδία Λ της «Οδύσσειας». Μια παράσταση που ανυπομονούμε να δούμε. Τίτλος του έργου είναι «Ν0- Νέκυια». Στις 24-25 Ιουλίου στην Επίδαυρο.
Ο Βασίλης Παπαβασιλείου, με προεξάρχοντα τον Πέτρο Φιλιππίδη, ανεβάζει την αριστοφανική κωμωδία «Νεφέλες», την ανελέητη σάτιρα για τον Σωκράτη (14-15 Αυγούστου), σε μια μεγάλη παραγωγή που θα περιοδεύσει σε όλη την Ελλάδα.
Η αρχαιότερη τραγωδία του Σοφοκλή, ο «Αίας», είναι η καλοκαιρινή πρόταση του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου (Θέατρο του Νέου Κόσμου), ο οποίος χρήζει ως πρωταγωνιστή στον ομώνυμο ρόλο τον Νίκο Κουρή (17-18/7).
Ο Κοέν της Υδρας
Ο πατέρας του Λέοναρντ του ενστάλαξε την αγάπη του για την Ελλάδα. Στο αρχοντικό που ακόμη διατηρεί η οικογένεια Κοέν στην Υδρα ο Ανταμ πέρασε αξέχαστα καλοκαίρια, ενώ στο γραφικό νησί του Αργοσαρωνικού ηχογράφησε τον περασμένο Σεπτέμβριο και το τελευταίο του άλμπουμ με τίτλο «We go home». Ο διάσημος τραγουδοποιός Ανταμ Κοέν στις 29 Ιουνίου θα βρεθεί στον μαγικό χώρο του Ηρωδείου, κουβαλώντας στις αποσκευές του τον μελωδικό λυρισμό των τραγουδιών του. Στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται κομμάτια και από τα τέσσερα άλμπουμ του Καναδού ερμηνευτή αλλά και αρκετές αγαπημένες συνθέσεις του πατέρα του. Fun fact: Οπως αποκάλυψε ο διευθυντής του φεστιβάλ Γιώργος Λούκος στη συνέντευξη Τύπου τον περασμένο Φεβρουάριο, ο Ανταμ Κοέν ήθελε διακαώς να δώσει στην Ελλάδα μια συναυλία. Γι’ αυτό και πήρε τηλέφωνο τον φίλο του Νίκο Αλιάγα να… μεσολαβήσει!
Γιώτα Βαζούρα