«Δόκιμοι» για δύο χρόνια στο Δημόσιο

Οι απαιτήσεις των δανειστών για ενιαίο μισθολόγιο (με περικοπή του συνόλου των προσωπικών διαφορών), ολοκλήρωση των 15.000 απολύσεων αλλά και μη εφαρμογή του νόμου Κατρούγκαλου για επαναπρόσληψη 3.900 υπαλλήλων

«Δόκιμο μισθό» στα επίπεδα του ιδιωτικού τομέα καθώς και ένα νέο, πραγματικά ενιαίο, μισθολόγιο, με περικοπή του συνόλου των προσωπικών διαφορών ζητούν από την κυβέρνηση οι θεσμοί, κινούμενοι ωστόσο περίπου στο ίδιο πλαίσιο των δεσμεύσεων της κυβέρνησης Σαμαρά – Βενιζέλου και επαναφέροντας παλιές προτάσεις. Παράλληλα, το ΔΝΤ διά του Πολ Τόμσεν αλλά και η Γερμανία διά του υπουργού Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε θέτουν θέμα ολοκλήρωσης των 15.000 απολύσεων στο Δημόσιο, όπως και τη μη εφαρμογή του νόμου Κατρούγκαλου, που προβλέπει την επαναπρόσληψη 3.900 δημοσίων υπαλλήλων!

Ειδικότερα, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει η «κυριακάτικη δημοκρατία», οι δανειστές στο θέμα της δημόσιας διοίκησης δεν έχουν αλλάξει καθόλου τις απαιτήσεις τους. Το πρόσφατο νομοσχέδιο όμως του αναπληρωτή υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης Γιώργου Κατρούγκαλου, που προβλέπει ακύρωση των ποιοτικών μεταρρυθμίσεων της προηγούμενης ηγεσίας (νέο σύστημα αξιολόγησης, νέος τρόπος επιλογής προϊστάμενων) αλλά και την επαναπρόσληψη χιλιάδων απολυμένων δημοσίων υπαλλήλων, ενεργοποίησε τα αντανακλαστικά των θεσμών, φέρνοντας πλέον σε πολύ δύσκολη θέση την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝ.ΕΛ.

Αναδιανομή

Η περικοπή όλου του ποσού των περίπου 200.000.000 ευρώ ή του μεγαλύτερου μέρους από το συνολικό ετήσιο κόστος της προσωπικής διαφοράς, που καταβάλλεται σε 70.000 και πλέον δημοσίους υπαλλήλους από τον Ιανουάριο του 2012 έως σήμερα, και η αναδιανομή του, μεταξύ άλλων, σε όσους έχουν θέσεις ευθύνης αποτελούν βασικό άξονα στον «κορμό» του νέου μισθολογίου, που απαιτούν οι πιστωτές μας, θα πρέπει να ξεκινήσει να εφαρμόζεται από τον προσεχή Ιούλιο.

Από την προηγούμενη κυβέρνηση, τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Διοικητικής Μεταρρύθμισης έχουν εντοπίσει τους υπαλλήλους που λαμβάνουν προσωπική διαφορά, δηλαδή αμείβονται υψηλότερα από τον προβλεπόμενο στο ενιαίο μισθολόγιο βασικό μισθό. Στόχος στο πλαίσιο του νέου μισθολογίου, οι όροι εφαρμογής του οποίου βρίσκονται υπό συζήτηση και επεξεργασία, είναι να περικοπεί η προσωπική διαφορά και να ανακατανεμηθεί, μεταξύ άλλων δράσεων, στα στελέχη του Δημοσίου, δηλαδή στους υπαλλήλους -με θέσεις ευθύνης- των προϊσταμένων γενικών διευθύνσεων, διευθύνσεων και τμημάτων.

Από την εφαρμογή του νέου μισθολογίου δεν θα υπάρξει αλλαγή του συνολικού μισθολογικού κόστους του Δημοσίου, ωστόσο στόχος είναι να γεφυρωθούν οι μεγάλες μισθολογικές διαφορές που υπάρχουν μεταξύ υπαλλήλων ίσης εκπαίδευσης, που όμως εργάζονται σε διαφορετικούς φορείς του Δημοσίου.

Την ίδια στιγμή, η σημερινή κυβέρνηση φαίνεται ότι εξετάζει μερικό ξεπάγωμα των μισθολογικών προαγωγών. Στο πλαίσιο του περιορισμού της μισθολογικής δαπάνης, είχε αποφασιστεί το «πάγωμα» των ωριμάνσεων. Πλέον η κυβέρνηση θέλει να επαναφέρει το σύστημα σε φυσιολογική ροή. Ολες οι παραπάνω ρυθμίσεις, οι οποίες αποτελούν τους κεντρικούς άξονες του νέου μισθολογίου που βρίσκεται υπό κατάρτιση, αναμένεται να λειτουργήσουν συνδυαστικά. Για παράδειγμα, κάποιος ο οποίος θα δει τις αποδοχές του να μειώνονται λόγω κατάργησης της υπερβάλλουσας μείωσης θα λάβει αύξηση λόγω της μισθολογικής προαγωγής του, με αποτέλεσμα οι τελικές απώλειές του να είναι μικρότερες. Παράλληλα, ζητούμενο είναι να ξεκινήσει ένα σύστημα μπόνους, το οποίο, πάντως, δεν αναμένεται να είναι οικονομικά υψηλό για όσους επιτυγχάνουν τους στόχους τους, γεγονός το οποίο θα οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση της μισθολογικής απώλειας για τους αποδοτικούς δημοσίους υπάλληλους.

Στο πλαίσιο των αλλαγών αυτών, τα υπουργεία Οικονομικών και Διοικητικής Μεταρρύθμισης εξετάζουν πολλά σενάρια. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση επιδιώκει να προωθήσει:

• Την αύξηση του ελάχιστου χρόνου παραμονής στα μισθολογικά κλιμάκια κατά δύο έτη για τους υπαλλήλους ΔΕ και ΥΕ. Με τον τρόπο αυτό θα παραμένουν για περισσότερο καιρό στο ίδιο κλιμάκιο οι εν λόγω υπάλληλοι και αυτομάτως θα διευρύνεται η μισθολογική διαφορά τους με τους υπαλλήλους ΠΕ και ΤΕ.

• Την περικοπή των μη μισθολογικών παροχών. Ηδη έχουν εντοπιστεί δεκάδες περιπτώσεις σε όλα τα υπουργεία στις οποίες οι υπάλληλοι έχουν παροχές που κοστίζουν στον Προϋπολογισμό. Σε αυτές περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, οι δαπάνες για θέρετρα, μεταφορές, σίτιση, παιδικούς σταθμούς και κατασκηνώσεις. Πρόθεση είναι να περικοπούν αρκετές και άλλες να καταργηθούν, όπως άλλωστε έχει δεσμευτεί και ο υπουργός Οικονομικών απέναντι στους θεσμούς.

• Την αναγνώριση της προϋπηρεσίας από τον ιδιωτικό τομέα. Τα δύο υπουργεία θέλουν να προχωρήσει αυτό το μέτρο, ώστε να υπάρχει ένα έξτρα κίνητρο για τους υπαλλήλους του ιδιωτικού τομέα να εργαστούν στο Δημόσιο και να προσφέρουν σε τεχνογνωσία και όχι μόνο. Ωστόσο οι αρμόδιες υπηρεσίες έχουν προειδοποιήσει ότι πρόκειται για ένα μέτρο το οποίο έχει μεγάλη γραφειοκρατία και δύσκολα μπορεί να εφαρμοστεί σε αυτή τη φάση.

Απολύσεις

Ταυτόχρονα, οι θεσμοί, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν διαμηνύσει στην κυβέρνηση ότι πολύ δύσκολα θα δεχτούν όχι φυσικά τις επαναπροσλήψεις των απολυμένων από την προηγούμενη κυβέρνηση δημοσίων υπαλλήλων, αλλά και τη μη ολοκλήρωση των 15.000, που ήταν προγραμματισμένες τη διετία 2013-2014. Μάλιστα, πηγές πολύ κοντά στους εν Ελλάδι θεσμούς επισημαίνουν ότι η μη ολοκλήρωση του αριθμού των 15.000 απολύσεων δεν δίνει τη δυνατότητα στην κυβέρνηση για αντίστοιχο αριθμό προσλήψεων.

Με «μέντορα» και στάδια αξιολόγησης

«Δόκιμο μισθό» στα επίπεδα του ιδιωτικού τομέα, σεμινάρια με ορισμό «μέντορα», στάδια αξιολόγησης και για τους δόκιμους περιλαμβάνει το καθεστώς της διετούς δοκιμαστικής περιόδου που ζητούν οι θεσμοί.

Πιο συγκεκριμένα, καθ’ όλη τη διάρκεια της δοκιμαστικής περιόδου ο υπάλληλος λαμβάνει «δόκιμο μισθό», δηλαδή τον κατώτατο μισθό του ιδιωτικού τομέα, όπως αυτός προβλέπεται από την Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, ο οποίος θα είναι προσαρμοσμένος σε 12μηνη βάση και ανάλογος με το επίπεδο εκπαίδευσης. Αυτό θα επιτευχθεί με τη δημιουργία ενός εισαγωγικού κλιμακίου Ζ’, έτσι ώστε να μην επηρεαστούν οι μισθοί και τα κλιμάκια των υπηρετούντων υπαλλήλων. Εφόσον η δοκιμαστική περίοδος είναι θετική για τον υπάλληλο και μονιμοποιηθεί, εντάσσεται αμέσως στο κλιμάκιο ΣΤ’. Ο μισθός του νεοεισερχόμενου υπαλλήλου υποχρεωτικής εκπαίδευσης (ΥΕ) διαμορφώνεται στα 684 ευρώ από 780 ευρώ (-96 ευρώ), του υπαλλήλου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στα 752 ευρώ από 858 ευρώ (-106 ευρώ), στους Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ) από 1.037 ευρώ σε 889 ευρώ (-148 ευρώ) και στους Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ) από 1.092 ευρώ σε 957 ευρώ (-135 ευρώ).

Μακάριος Β. Λαζαρίδης

{{-PCOUNT-}}20{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Κορυφαίες Ειδήσεις

Προτεινόμενα