Το Πεκίνο θέλει να αναπτύξει κατασκευές, γραμμές συναρμολόγησης και σημεία χονδρικής πώλησης για τον διαρκώς αυξανόμενο όγκο φορτίων που φέρνει. Τι σηματοδοτεί η επίσκεψη των Δραγασάκη – Κοτζιά στη χώρα του κόκκινου δράκου
Να «κουμπώσουν» τις επιδιώξεις της Κίνας για μετατροπή του Πειραιά και του Θριάσιου Πεδίου σε βασικό κόμβο εισόδου των εμπορευμάτων της στην Ευρώπη, με τις νέες προτεραιότητες στις ιδιωτικοποιήσεις, θα προσπαθήσουν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης και ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς κατά την επίσκεψή τους στο Πεκίνο εντός του Μαρτίου. Εχουν προηγηθεί απανωτές συναντήσεις κυβερνητικών στελεχών με Κινέζους αξιωματούχους, με πιο πρόσφατη την επίσκεψη του Γιάνη Βαρουφάκη στις εγκαταστάσεις της Cosco και την ομιλία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στην τελετή επίσημης υποδοχής του 18ου Κινεζικού Στόλου στον Πειραιά.
Επιμονή
Παρά τις σοβαρές καθυστερήσεις στην ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο (με αποτέλεσμα να θεωρούνται σχεδόν χαμένα κοινοτικά κονδύλια άνω των 170.000.000 ευρώ), η κινεζική πλευρά επιμένει. Εκτός από τον πλήρη έλεγχο του λιμανιού του Πειραιά, μέσω του διαγωνισμού πώλησης του 67,7% του ΟΛΠ, οι Κινέζοι της Cosco έχουν ως κύρια προτεραιότητα το Θριάσιο. Με την απόκτησή του, η Cosco θα αναπτύξει συστάδα αποθηκών, γραμμών συναρμολόγησης και σημείων χονδρικής πώλησης για τον διαρκώς αυξανόμενο όγκο φορτίων που φέρνει από την Ασία.
Η συμφωνία για τον φιλικό διακανονισμό στον Πειραιά ανεβάζει τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων πάνω από τα 7.000.000 TEUs ετησίως. Σε αυτά θα συμπεριλαμβάνονται και εξαρτήματα προϊόντων, όπως ηλεκτρονικών συσκευών ή και μηχανολογικών συσκευών, που θα μπορούν να συναρμολογούνται εδώ και να αποκτούν ευρωπαϊκό διαβατήριο. Η κυβέρνηση γνωρίζει πως το Θριάσιο αποτελεί κρίσιμο κομμάτι για την ανάπτυξη της αναδυόμενης ελληνικής βιομηχανίας των διαμεταφορών. Και αυτό διότι μέχρι τώρα τα ελληνικά λιμάνια δούλευαν ως transit λιμάνια, δηλαδή επαναπροωθούσαν διά θαλάσσης τα εμπορεύματα σε άλλους, κυρίως γειτονικούς προορισμούς. Τώρα, μετά και τη σιδηροδρομική διασύνδεση, αναπτύσσεται και η αγορά του εισαγωγικού, προς την Ευρώπη, εμπορίου.
Σύμφωνα με μελέτη της Εθνικής Τράπεζας, η αύξηση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στα 4.7000.000 TEU το 2015 από 3.000.000 TEU το 2012 ισοδυναμεί με επιπλέον έσοδα για την εθνική οικονομία της τάξης των 900.000.000 ευρώ, που θα οδηγήσουν σε προστιθέμενη αξία της τάξης του 0,4% του ΑΕΠ, ενώ θα δημιουργηθούν περίπου 9.000 νέες θέσεις εργασίας. Η συνεισφορά θα είναι σημαντικά υψηλότερη έως και 5,1 δισ. μέχρι το 2018, ενώ θα δημιουργηθούν και 125.000 νέες θέσεις εργασίας, μέσω της ανάπτυξης δικτύου επιχειρήσεων (cluster) στην ευρύτερη περιοχή της δυτικής Αττικής και του λιμανιού του Πειραιά, που θα σχετίζονται με τις διαμεταφορές και τις εν Ελλάδι συναρμολογήσεις ασιατικών προϊόντων.
Η γνωστοποίηση
Οι Κινέζοι της Cosco έχουν γνωστοποιήσει στον ΟΣΕ την πρόθεσή τους να αποκτήσουν το σύνολο της έκτασης του οργανισμού στο Θριάσιο, να χρηματοδοτήσουν τις επενδύσεις που χρειάζονται στο κομμάτι της σιδηροδρομικής σύνδεσης το οποίο ακόμα εκκρεμεί, όπως και ό,τι αφορά τον εξοπλισμό των γερανογεφυρών και αυτοματισμών που απαιτούνται για να μπορούν τα εμπορευματοκιβώτια που θα έρχονται από τον Πειραιά να εκφορτώνονται, να αποθηκεύονται και να επαναφορτώνονται σε νέους συρμούς τρένων ή να αναδρομολογούνται μέσω του οδικού δικτύου. Ο ΟΣΕ μέσω της θυγατρικής ΓΑΙΑΟΣΕ προωθεί, πάντως, διαγωνισμό, στον οποίο έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και άλλοι όμιλοι. Μεταξύ αυτών και το σχήμα υπό την Grivalia Properties (ελέγχεται από την καναδική PSP), η οποία έχει ανακοινώσει ότι συγκροτεί σχήμα ώστε να διεκδικήσει το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου.
Τα Dragon Mart σε Ντουμπάι, Κατάρ, Μπαχρέιν, Μεξικό, Παναμά, Ολλανδία
Οι Κινέζοι βλέπουν με καλό μάτι την κατασκευή και λειτουργία ενός ελληνικού Dragon Mart, δηλαδή μιας υπεραγοράς χονδρικής για κινεζικά προϊόντα, στην έκταση του εμπορευματικού κέντρου του Θριασίου. Τα Dragon Mart ή Dragon City είναι αχανή εμπορικά κέντρα χονδρικής για κινεζικές επιχειρήσεις. Γνωστότερο όλων είναι το 50 στρεμμάτων και μήκους 1,2 χλμ. Dragon Mart στο Ντουμπάι, που έχει κοστίσει, στις δύο φάσεις ανάπτυξής του, περί τα 500.000.000 ευρώ. Ανάλογα εμπορικά κέντρα από τον ίδιο όμιλο αναπτύχθηκαν και στο Κατάρ και στο Μπαχρέιν, ενώ επένδυση 150.000.000 ευρώ δρομολογείται και στο Κανκούν στο Μεξικό. Σε αρχική φάση βρίσκεται και το Dragon Mart του Παναμά, ενώ παρουσία υπάρχει, μεταξύ άλλων, και στην Ολλανδία.
Ο φορέας πίσω από αυτές τις επενδύσεις, που συχνά γίνονται από κοινού με τοπικούς ομίλους σε συνεργασία με εγχώριες κατασκευαστικές, είναι ο China Machinery & Electronic Products Exhibition Center, ευρύτερα γνωστός πλέον ως Chinamex. Υποστηρίζεται από το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου ως πλατφόρμα προώθησης και επί τόπου πωλήσεων κινεζικών εξαγωγών είτε για μεγάλες είτε για μικρότερες επιχειρήσεις.
Εκτός από τον ΟΛΠ και το Θριάσιο, οι Κινέζοι, κατά τις επαφές που είχαν με την ελληνική πλευρά τα τελευταία χρόνια, ζητούν και ουσιαστική αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, ώστε να συνδεθεί ο Πειραιάς με την κεντρική και τη δυτική Ευρώπη. Το Πεκίνο ήδη χρηματοδοτεί, με συμμετοχή και κινεζικών κατασκευαστικών εταιριών, έργα αναβάθμισης των σιδηροδρομικών δικτύων σε γειτονικές χώρες, όπως η Σερβία, η Βουλγαρία κ.λπ.