Δέκα νεκροί και δεκάδες αγνοούμενοι είναι ο τραγικός απολογισμός της ναυτικής τραγωδίας που εκτυλίσσεται στην Αδριατική από τα ξημερώματα της Κυριακής, όταν το «Norman Atlantic» κάτω από αδιευκρίνιστες μέχρι στιγμής συνθήκες τυλίχθηκε στις φλόγες. Σημειώνεται ότι η γιγάντια επιχείρηση εκκένωσης του πλοίου, που ξεκίνησε το μεσημέρι της 28ης Δεκεμβρίου λόγω των εξαιρετικά αντίξοων καιρικών συνθηκών, ολοκληρώθηκε χθες το μεσημέρι, όταν εγκατέλειψε το Norman Atlantic και ο τελευταίος επιβαίνων, που ήταν ο Ιταλός καπετάνιος.
Την ίδια ώρα «αλαλούμ» επικρατεί με τον αριθμό των επιβατών του μοιραίου πλοίου αφού, σύμφωνα με πληροφορίες από τα ιταλικά μέσα, περίπου 80 άτομα που διασώθηκαν δεν βρίσκονταν στη λίστα των επιβατών! Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι τα κέντρα Ερευνας και Διάσωσης της Ιταλικής και της Ελληνικής Ακτοφυλακής βρίσκονται από χθες σε συνεχή επικοινωνία προσπαθώντας να διασταυρώσουν τη λίστα που έχει δοθεί από την πλοιοκτήτρια εταιρία με αυτήν που έχει το Κέντρο Ερευνας και Διάσωσης της Ρώμης, για να εξακριβωθεί ο αριθμός των αγνοούμενων.
Σύμφωνα με την ελληνική πλευρά, διασώθηκαν 432 επιβάτες και μέλη του πληρώματος σε σύνολο 478, βάσει της λίστας που παρέδωσε η ακτοπλοϊκή εταιρία. Στον αντίποδα, σύμφωνα με τον Ιταλό υπουργό Μεταφορών Μαουρίτζιο Λούπι και την Ιταλίδα υπουργό Αμυνας Ρομπέρτα Πινότι, ως αργά χθες το βράδυ είχαν διασωθεί 427 επιβάτες, εκ των οποίων οι 56 είναι μέλη πληρώματος. Ανάμεσά τους βρίσκονται 234 Ελληνες, 54 Τούρκοι, 22 Ιταλοί, 18 Γερμανοί και 10 Ελβετοί. Σε κάθε περίπτωση οι ελληνικές Αρχές κάνουν λόγο για 36 άτομα που δεν έχουν ακόμα διασωθεί, ενώ οι ιταλικές (οι οποίες αποφεύγουν να μιλήσουν ευθέως για αγνοουμένους) υποστηρίζουν ότι αναζητούνται 21 επιβάτες.
Ο Ιταλός υπουργός Μεταφορών, επιχειρώντας να δώσει εξηγήσεις για το θρίλερ σχετικά με τον αριθμό των αγνοουμένων, υποστήριξε ότι «υπάρχει μια λίστα με 427 διασωθέντες, αλλά πρέπει να επιβεβαιώσουμε αν πρόκειται για λίστα με ονόματα επιβαινόντων ή για λίστα κρατήσεων». Ο ίδιος ανέφερε ότι πριν από το τραγικό περιστατικό το «Norman Atlantic» είχε κάνει μια στάση αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο κάποιος από τους επιβάτες να εγκατέλειψε το πλοίο. «Ανέβηκαν όλοι; Υπήρξε μια στάση και επομένως κάποιος μπορεί να αποβιβάστηκε. Ευχόμαστε να μην ευσταθεί ο αριθμός των αγνοουμένων» τόνισε χαρακτηριστικά.
Ενδεικτικό της σύγχυσης που επικρατεί είναι ότι πληροφορίες (και από την ελληνική πλευρά) κάνουν λόγο για τρεις ανθρώπους που, αν και είχαν αγοράσει εισιτήριο, δεν επιβιβάστηκαν στο «Norman Atlantic» και για ακόμα ένα άτομο που αποβιβάστηκε κατά τη στάση που πραγματοποίησε το πλοίο.
Πάντως, ειδικά εκπαιδευμένα στελέχη του ιταλικού πολεμικού ναυτικού διενεργούν από χθες το μεσημέρι έρευνες στο εσωτερικό του μοιραίου πλοίου για τον εντοπισμό τυχόν εγκλωβισμένων επιβατών, ειδικά στα γκαράζ (σύμφωνα με μαρτυρίες διασωθέντων, πολλοί οδηγοί φορτηγών βρίσκονταν στα οχήματά τους όταν ξέσπασε η φωτιά). Στην περιοχή παραμένουν τέσσερα ελικόπτερα των Ενόπλων Δυνάμεων, το αεροσκάφος AC του Λιμενικού Σώματος, ένα ελικόπτερο τύπου Dauphin του Λιμενικού Σώματος και η φρεγάτα «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» του Πολεμικού Ναυτικού για να συνδράμουν στις έρευνες.
Λ. Δούλης: Η σορός δεν ήταν του πατέρα μου
Ανατροπή στην τραγωδία με τον Γιώργο Δούλη, ο οποίος, αν και αρχικά είχε θεωρηθεί νεκρός, αυτό διαψεύστηκε από τον γιο του, που κλήθηκε να αναγνωρίσει το «πτώμα» του και τελικά διαπίστωσε ότι η σορός ανήκε σε κάποιον άλλον επιβάτη του μοιραίου «Norman Atlantic». Σύμφωνα τον γιο του, Λάμπρο Δούλη, ο οποίος μετέβη στο νεκροτομείο του Μπρίντιζι για την επώδυνη διαδικασία της αναγνώρισης, ο νεκρός που του έδειξαν δεν ήταν σε καμία περίπτωση ο πατέρας του. Οπως είπε ο ίδιος, οι Αρχές τού ζήτησαν να περιμένει το επόμενο πλοίο προκειμένου να δει αν κάποιο από τα πέντε άψυχα σώματα που επρόκειτο να μεταφερθούν στο Μπρίντιζι ήταν του Γιώργου Δούλη.
Η υπόθεση έχει μετατραπεί σε θρίλερ, καθώς προχθές το Λιμενικό ανακοίνωσε ότι ο Γιώργος Δούλης είχε εγκλωβιστεί μαζί με τη γυναίκα του στη γλίστρα του πλοίου και λίγο προτού καταλήξει στη λέμβο που θα τον οδηγούσε στη σωτηρία κόπηκε το νήμα της ζωής του. Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, τα σωστικά συνεργεία εντόπισαν τον άνδρα αναίσθητο και δεν κατάφεραν να τον επαναφέρουν, ενώ η γυναίκα του Θεοδώρα Δούλη μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο με συμπτώματα υποθερμίας.
Η ίδια, πάντως, σε δηλώσεις της στο Ιταλικό Πρακτορείο Ειδήσεων μετά την περιπέτειά της παρουσίασε μία διαφορετική εκδοχή των γεγονότων, καθώς, όπως υποστήριξε, οι δυο τους έπεσαν στη θάλασσα. «Κολυμπούσαμε για τέσσερις ώρες στο νερό και μου φώναζε “πεθαίνουμε, πεθαίνουμε”. Ευτυχώς εγώ δεν φορούσα τις μπότες μου. Ετρεχε αίμα από τη μύτη του άντρα μου, γιατί πιθανόν είχε χτυπήσει το κεφάλι του κάπου στο πλοίο» ανέφερε η Θεοδώρα Δούλη.
Στ. Βασιλόπουλος
Αμείλικτα ερωτήματα για τα κενά ασφαλείας από τους ναυτεργάτες
Μια σειρά από καυτά ερωτήματα που περιμένουν άμεσες απαντήσεις σχετικά με την κατάσταση του μοιραίου «Norman Atlantic» θέτουν, με κοινή ανακοίνωσή τους, τέσσερα ναυτεργατικά σωματεία, ζητώντας παράλληλα να ελεγχθεί αυστηρά η τήρηση των κανόνων ασφαλούς ναυσιπλοΐας. Συγκεκριμένα, η Πανελλήνια Ενωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ), η Πανελλήνια Ενωση Κατώτερων Πληρωμάτων Μηχανής Εμπορικού Ναυτικού «Ο Στέφενσων», η Πανελλήνια Επαγγελματική Ενωση Μαγείρων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΑΓΕΝ) και η Πανελλήνια Ενωση Ρυμουλκών Ναυαγοσωστικών (ΠΕΠΡΝ) αναφέρουν ότι οι Αρχές οφείλουν να δώσουν απαντήσεις για τις πραγματικές αιτίες της πυρκαγιάς, σχετικά με το αν λειτουργούσαν ως όφειλαν τα μέσα πυρόσβεσης, αν υπήρχε η αναγκαία στεγανότητα του πλοίου και γιατί δεν αντιμετωπίστηκε η πυρκαγιά εν τη γενέσει της.
Εν συνεχεία, τα τέσσερα σωματεία ζητούν λεπτομέρειες για το ιστορικό του πλοίου, αν αυτό είναι μετασκευασμένο οχηματαγωγό, αν δικαιολογείται η παρουσία τόσο μεγάλου αριθμού επιβατών και οχημάτων, αν η οργανική σύνθεση του πλοίου κάλυπτε τις ανάγκες του, καθώς και αν τα μέσα διάσωσης ήταν σε κατάσταση επαρκούς λειτουργίας. Τέλος, ζητούν απαντήσεις σχετικά με τον τρόπο αντιμετώπισης των σοβαρότατων παρατηρήσεων που σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια του προγραμματισμένου ελέγχου στον οποίο υπεβλήθη μερικές μέρες πριν, στις 19 Δεκεμβρίου, από τις λιμενικές Αρχές της Πάτρας και έχουν αναρτηθεί στο σύστημα «Equasis».
Βολές Δένδια για τις ιταλικές αντιδράσεις!
Τη δυσαρέσκειά του για την αδικαιολόγητη εμμονή των ιταλικών Αρχών να μη λάβουν τη βοήθεια των έμπειρων και επαρκέστερα εξοπλισμένων στελεχών των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων εξέφρασε ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Νίκος Δένδιας. Σε δηλώσεις του ο κ. Δένδιας έκανε λόγο για ακατανόητη συμπεριφορά από την πλευρά των Ιταλών αρμοδίων για την επιχείρηση διάσωσης από το φλεγόμενο «Norman Atlantic», ενώ εκτίμησε ότι η γείτονα μάλλον αντιμετωπίζει με «δέος» μια πολυεθνική συνεργασία στον εν λόγω τομέα, αφού οι μηχανισμοί της έχουν μάλλον συνηθίσει να επιχειρούν με τα δικά τους μέσα.
Οπως χαρακτηριστικά επεσήμανε, τα ελληνικά ελικόπτερα Super Puma έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν έξι άτομα ανά δρομολόγιο, τη στιγμή που τα αντίστοιχα ιταλικά ελικόπτερα διάσωσης μόλις δύο! Επιπλέον, καυτηρίασε την επιλογή του Ιταλού επικεφαλής να μη ζητήσει εξαρχής τη συνδρομή του δεύτερου ελληνικού Super Puma, που βρισκόταν σε ετοιμότητα, προκειμένου να συνδράμει στη διάσωση των εκατοντάδων εγκλωβισμένων του επιβατηγού πλοίου παρά μόνο στις 3 τα ξημερώματα της Δευτέρας.
Τέλος, ο κ. Δένδιας τόνισε ότι ο ελληνικός μηχανισμός βρίσκεται στον μέγιστο βαθμό ετοιμότητας έχοντας στη διάθεσή του τα απαραίτητα πληρώματα, καύσιμα, εργαλεία και ανταλλακτικά, που ήδη βρίσκονται στα κοντινά αεροδρόμια, ενώ επανέλαβε την προτίμηση της ελληνικής πλευράς για ρυμούλκηση του πλοίου στην -πλησιέστερη στο σημείο της τραγωδίας- Αλβανία και όχι στην Ιταλία.
Αγγ. Σκορδάς