Οι Γάλλοι προτιμούν τις μεταφορές, οι Γερμανοί τα έργα υποδομής και οι Αμερικανοί τα ακίνητα. Τουλάχιστον αυτό προκύπτει από την εξέλιξη του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, με τη γαλλική πλευρά να κάνει την πρώτη εμφάνισή της στους διαγωνισμούς μέσω του ιπποδρομιακού στοιχήματος και τους Αμερικανούς να είναι εξαιρετικά κινητικοί τελευταία στον τομέα των τουριστικών και άλλων ακινήτων.
Την ίδια ώρα, οι Γερμανοί πληρώνουν το άσχημο κλίμα που έχει διαμορφωθεί εναντίον τους και στην ουσία απέχουν από τους διαγωνισμούς του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ). Μπορεί, βέβαια, να μη διεκδικούν κρατικά περιουσιακά στοιχεία, αλλά έχουν αναλάβει αρκετές δουλειές συμβούλων (με απευθείας αναθέσεις). Γερμανικές εταιρίες συμβούλων, νομικά γραφεία κ.λπ. συμμετέχουν σε αρκετούς διαγωνισμούς. Για παράδειγμα, στο σχέδιο για την αξιοποίηση των λιμανιών ένας από τους συμβούλους είναι θυγατρική γερμανικού λιμένα. Γι’ αυτό και κάποιοι αναρωτιούνται αν οι κύριοι ανταγωνιστές μας (οι οποίοι δεν θέλουν την ανάπτυξη του Πειραιά ως διαμετακομιστικού κέντρου) θα δώσουν τις καλύτερες συμβουλές…
Μετά τον Ολάντ
Οι Γάλλοι, πάντως, αρχίζουν να κινούνται έπειτα από μια μακρά περίοδο αναμονής και αφού ήρθε στην Ελλάδα ο πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ. Πρώτος διαγωνισμός όπου εμφανίζονται είναι η 20ετής παραχώρηση του αποκλειστικού δικαιώματος διεξαγωγής ιπποδρομιών και ιπποδρομιακού στοιχήματος μέσω του κολοσσού PMU. Ομως η κυβέρνηση περιμένει πολύ περισσότερα και ελπίζει ότι θα επιβεβαιωθεί το γαλλικό ενδιαφέρον για διαγωνισμούς στον τομέα των μεταφορών. Οι ελπίδες των κυβερνητικών στελεχών αναπτερώθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα, όταν ήρθε στην Αθήνα ο Γάλλος υπουργός Μεταφορών Φρεντερίκ Κουβιγιέ και άφησε να εννοηθεί ότι η SNCF (οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι) και η Alstom ενδιαφέρονται για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ ο κατασκευαστικός κολοσσός Vinci θα συμμετάσχει στον διαγωνισμό για τα περιφερειακά αεροδρόμια.
Η διαδικασία πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα ξεκινήσει εντός του επόμενου εξαμήνου, όπως έχει ανακοινώσει το υπουργείο Μεταφορών, και εκτός από τους Γάλλους αρχικό ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει οι Ρώσοι. Βέβαια, η εμπειρία του ΤΑΙΠΕΔ από τους Ρώσους είναι δυσάρεστη, όπως προκύπτει από τα μαραθώνια παζάρια των τελευταίων ημερών για τη ΔΕΠΑ. Οι εκπρόσωποι της Gazprom ζητούν λαγούς με πετραχήλια προκειμένου να καταθέσουν προσφορά στον διαγωνισμό. Η εμπειρία από τους κρίσιμους διαγωνισμούς του Ταμείου δείχνει ότι ο μικρός αριθμός υποψηφίων βάζει την ελληνική κυβέρνηση στη γωνία, που αναγκάζεται σε υποχωρήσεις προκειμένου να πωλήσει ένα περιουσιακό στοιχείο.
Ο γαλλικός όμιλος Vinci, που ανέλαβε προ μηνών τη διαχείριση των πορτογαλικών αεροδρομίων, αναμένεται να συμμετάσχει στον διαγωνισμό για τα περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας που παραχωρούνται μέσω δύο ξεχωριστών διαγωνισμών. Σύμφωνα με την προκήρυξη, στην πρώτη ομάδα εντάσσονται τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλλονιάς, Ακτίου, Καβάλας και Χανίων. Στην προκήρυξη αναφέρεται ότι κατά τη διάρκεια της διαδικασίας το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να συμπεριλάβει στην Ομάδα Α μέχρι τρία από τα ακόλουθα αεροδρόμια: Αλεξανδρούπολης, Καλαμάτας, Νέας Αγχιάλου και Αράξου. Στη δεύτερη ομάδα εντάσσονται τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σαντορίνης, Μυκόνου, Μυτιλήνης, Σκιάθου και Σάμου. Στην ομάδα Β μπορεί να προστεθούν μέχρι τρία από τα αεροδρόμια Χίου, Καρπάθου, Νέας Αγχιάλου και Λήμνου. Οι όμιλοι που θα κερδίσουν τους δύο διαγωνισμούς θα αναλάβουν τη διαχείριση των αεροδρομίων για χρονικό διάστημα τουλάχιστον 30 ετών.
Με Hochtief
Η Vinci είχε συζητήσει στο παρελθόν και με τη γερμανική Hochtief, η οποία αποσύρεται από τον τομέα διαχείρισης αεροδρομίων και προωθεί την πώληση της συμμετοχής της σε έξι αερολιμένες. Ειδικά για το «Ελευθέριος Βενιζέλος», ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει, πάντως, και Κινέζοι, οι οποίοι, μάλιστα, έχουν συναντηθεί δύο φορές με τον υπουργό Οικονομικών Γ. Στουρνάρα, αλλά και με τον πρωθυπουργό Αντ. Σαμαρά. Ο γαλλικός κατασκευαστικός κολοσσός που διαχειρίζεται ήδη τη ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου είναι επικεφαλής της κοινοπραξίας Ολυμπία Οδός που κατασκευάζει το τμήμα Κόρινθος – Πάτρα, ενώ συμμετέχει και στην κοινοπραξία που έχει αναλάβει τον άξονα Μαλιακός – Κλειδί, μεγαλύτερος μέτοχος της οποίας είναι η Hochtief.
ΗΠΑ: Αρχισαν με Κασσιόπη, «καλοβλέπουν» Αστέρα και κτίρια του Δημοσίου
Στα ακίνητα επικεντρώνεται το ενδιαφέρον των Αμερικανών, οι οποίοι έχουν ήδη επικρατήσει σε έναν από τους σχετικούς διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ. Η αμερικανική NCH Capital ανέλαβε την εκμετάλλευση του ακινήτου στην Κασιόπη Κέρκυρας. Μεταξύ των ενδιαφερομένων για την απόκτηση του Αστέρα Βουλιαγμένης περιλαμβάνεται κατά πληροφορίες και το κολοσσιαίο αμερικανικό fund Colony Capital, το οποίο διαχειρίζεται περισσότερα από 50 δισ. δολάρια επενδεδυμένα σε ακίνητα. Στους διεκδικητές του Αστέρα βρίσκεται και η Dolphin Capital Investors (του Μίλτου Καμπουρίδη, πρώην στελέχους του ομίλου Τζ. Σόρος), μεγαλύτερος μέτοχος της οποίας είναι η αμερικανική Third Point.
Η Third Point συμμετείχε (μέχρι ενός σημείου) και στον διαγωνισμό του ΟΠΑΠ, ενώ κατά πληροφορίες έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και για τα 28 κτίρια του Δημοσίου. Πρόκειται για 28 κτίρια που στεγάζουν κρατικές υπηρεσίες (από την Ασφάλεια Αττικής μέχρι το υπουργείο Πολιτισμού και εφορίες) τα οποία πωλούνται. Το Δημόσιο δεσμεύεται ότι θα καταβάλλει τα ενοίκια στον νέο αγοραστή για τα επόμενα 20-25 χρόνια. Μεταξύ των υποψηφίων για την αγορά των κτιρίων είναι και δύο ισχυρά αμερικανικά επενδυτικά κεφάλαια σε ακίνητα (REITs) τα οποία ζήτησαν από το ΤΑΙΠΕΔ να μη δημοσιοποιήσει τα ονόματά τους.
Συμβάσεις αντί διαγωνισμών
Με το κλίμα να επιβαρύνεται συνεχώς, οι Γερμανοί ελπίζουν περισσότερο στην υπογραφή συμβάσεων για έργα (βλέπε μετρό, ΟΣΕ κ.λπ.) παρά σε συμμετοχή στους διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ. Η Siemens έχει επιστρέψει για τα καλά στον ΟΣΕ, αλλά οι δύο μεγάλες συμβάσεις του οργανισμού (για έργα «σκούπα» στον άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη) καθυστερούν λόγω προβλημάτων με την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Σοβαρό ενδιαφέρον δείχνουν οι γερμανικοί όμιλοι και για τον τομέα της ενέργειας.
Φώτης Κόλλιας