Σε καθεστώς άγριας λιτότητας βρίσκονται πλέον τα ελληνικά νοικοκυριά, καθώς τουλάχιστον οκτώ στους δέκα πολίτες έχουν περιορίσει τις δαπάνες τους στα βασικά για να τα βγάλουν πέρα. Η φοροεισπρακτική πολιτική, η μείωση των εισοδημάτων και το κύμα ανατιμήσεων σε βασικά προϊόντα και υπηρεσίες έχουν ανατρέψει πλήρως τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, με τους Ελληνες να αλλάζουν άρδην την καθημερινότητά τους και να ξεχνούν έξοδα για διασκέδαση, ένδυση, ταξίδια, ακόμη και για το σούπερ μάρκετ.
Την κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει τα ελληνικά νοικοκυριά καταγράφει η πανελλαδική έρευνα της Focus Bari για τον αντίκτυπο της οικονομικής κρίσης. Τα αποτελέσματά της φανερώνουν ότι το ποσοστό των Ελλήνων που κάνει περικοπές αυξάνεται αλματωδώς, με τα μεσαία στρώματα και την περιφέρεια να κάνουν τις μεγαλύτερες θυσίες.
Συγκεκριμένα, το ποσοστό των Ελλήνων που δηλώνουν ότι έχουν περικόψει τις δαπάνες του νοικοκυριού τους ανέρχεται στο 83% τον Μάρτιο του 2011, έναντι του 52% τον Μάρτιο του 2010. Μάλιστα, ιδιαίτερα απογοητευτικό είναι το γεγονός ότι διπλάσιοι πολίτες σε σχέση με πέρυσι έχουν «χάσει» εισοδήματα. Ετσι, ενώ τον Μάρτιο του 2010 το 35% των ερωτώμενων δήλωνε ότι έκανε περικοπές λόγω απώλειας πραγματικού εισοδήματος και το 17% «προληπτικά», φέτος το 64% αναφέρει ότι το πραγματικό του εισόδημα μειώθηκε. Αντίστοιχα, μόνο το 19% δηλώνει ότι κάνει περικοπές για προληπτικούς λόγους.
Το ποσοστό των ανθρώπων που υπέστησαν απώλεια εισοδήματος είναι 50% στα στρώματα υψηλής μόρφωσης, ενώ αγγίζει το 68% στα στρώματα χαμηλής μόρφωσης. Αυτό αντικατοπτρίζεται και στη μορφωτική κατανομή των αποτελεσμάτων, καθώς, ενώ τα υψηλού επιπέδου μόρφωσης στελέχη επιχειρήσεων κάνουν περικοπές σε ποσοστό 77%, το αντίστοιχο ποσοστό στα μεσαίας και χαμηλής μόρφωσης στρώματα αγγίζει το 85%.
Οσον αφορά τη γεωγραφική κατανομή των αποτελεσμάτων, πρωταθλητές στις περικοπές αναδεικνύονται οι κάτοικοι της περιφέρειας, καθώς το 84% των ερωτώμενων σε Θεσσαλονίκη και περιφέρεια δηλώνει ότι έχει μειώσει τα έξοδά του, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στην Αττική ανέρχεται σε 81%. Στην Αθήνα το 59% των ερωτηθέντων έχασε εισοδήματα, ενώ στην περιφέρεια το 68%.
Οικονομία ακόμα και σε ρεύμα και νερό
Το μεγαλύτερο «θύμα» της οικονομικής κρίσης είναι ο τομέας της διασκέδασης, καθώς φαίνεται ότι οι γνωστοί γλεντζέδες Ελληνες έχουν γίνει σπιτόγατοι. Συγκεκριμένα, το 75% των ερωτηθέντων απάντησε ότι έχει μειώσει σημαντικά τα έξοδα για διασκέδαση. Ακολουθούν οι δαπάνες για ένδυση και υπόδηση, τις οποίες έχουν μειώσει επτά στους δέκα Ελληνες (69%) και αυτές για διακοπές και ταξίδια με ποσοστό 52%.
Παράλληλα, σχεδόν οι μισοί δηλώνουν περιορισμό δαπανών σε ψώνια στο σούπερ μάρκετ (46%), ενώ το 39% έχει κόψει τα έξοδα για τρόφιμα και ποτά, το 23% έχει μειώσει τους λογαριασμούς του σε σταθερή και κινητή τηλεφωνία και το 22% στη βενζίνη. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι το 19% δηλώνει ότι κάνει οικονομία σε ΔΕΗ και ΕΥΔΑΠ, ενώ τα είδη που έκοψαν λιγότεροι πολίτες είναι τα τσιγάρα, καθώς μόλις το 10% δήλωσαν ότι μειώνουν έξοδα για το εν λόγω προϊόν.
Νεκταρία Σταμούλη