Κοσμήματα σχεδιασμένα από τον Ηλία Λαλαούνη, πλαισιωμένα με φορέματα υψηλής ραπτικής και αισθητικής. Μια ωδή στη φινέτσα, την κομψότητα και στο class από τα τέλη του 19ου αιώνα έως και τις μέρες μας.
Με αυτές τις εντυπωσιακές δημιουργίες «υποδέχεται» το καλοκαίρι το Μουσείο Κοσμήματος Λαλαούνη, σε μια κοινή έκθεση με το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ιδρυμα «Β. Παπαντωνίου», το οποίο συμβάλλει «δανείζοντας» ενδύματα μόδας από τις εκτενείς συλλογές του.
Το εικαστικό αποτέλεσμα που από την ερχόμενη Τρίτη θα μπορούν να θαυμάζουν από κοντά και οι επισκέπτες είναι άκρως εντυπωσιακό, καθιστώντας σαφές ότι η μόδα είναι αναπόσπαστο κομμάτι του υλικού μας πολιτισμού που καταφέρνει να δώσει το στίγμα της εκάστοτε εποχής.
Οι δημιουργίες που «παρελαύνουν» από το… ντεφιλέ του Μουσείου φέρουν την υπογραφή ορισμένων από τους σπουδαιότερους σχεδιαστές μόδας. Ισέι Μιγιάκι, Κοκό Σανέλ, Πολ Πουαρέ, Σοφία Κοκοσαλάκη, Κριστιάν Ντιόρ, Ζιβανσί, Μαριμέκο και δεκάδες ακόμη καταξιωμένοι σχεδιαστές συμμετέχουν στην έκθεση και «καταθέτουν» τις δικές τους προτάσεις για το τι τελικά εστί μόδα.
Βραδινά ενδύματα του Μεσοπολέμου με την αλά γκαρσόν γραμμή τους, φορέματα -όπως το πρωτοποριακό Delphos του σχεδιαστή Μαριάνο Φορτούνι- που παραπέμπουν σε αρχαιοελληνικό χιτώνα, ρούχα με ζωηρά χρώματα όπως το πολύχρωμο σακάκι του Ζαν Πολ Γκοτιέ. Ολα αυτά και ακόμη περισσότερα ενδύματα «στήνονται» προσεκτικά στις προθήκες, σε συνδυασμό πάντα με τα αντίστοιχα κοσμήματα από τις συλλογές Λαλαούνη, ξεκινώντας έναν ανοιχτό διάλογο μεταξύ πολύτιμων κοσμημάτων και ενδυματολογικών δημιουργιών υψηλών απαιτήσεων.
Ετσι στην έκθεση θα δούμε φορέματα του κορυφαίου Δυτικοευρωπαίου σχεδιαστή των αρχών του 20ού αιώνα Πολ Πουαρέ -το 1906 λάνσαρε για πρώτη φορά τα φορέματα χωρίς κορσέδες-, στον οποίο ο μεγάλος σουλτάνος Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής είχε δώσει το προσωνύμιο «Le magnifique» (δηλαδή καταπληκτικός). Βέβαια, εκείνο που χαρακτήριζε τον «Βασιλιά της μόδας» ήταν οι πλούσιες αναφορές των ρούχων του στο εξωτερικό και ιδίως στην Ανατολή. Γι’ αυτό και τα κοσμήματα που πλαισιώνουν τις δημιουργίες του παραπέμπουν στους πολιτισμούς της Ανατολής, από τη συλλογή «Από την Περσέπολη στο Λουριστάν», εμπνευσμένη από τη μνημειώδη τέχνη της αρχαίας Περσίας αλλά και τη συλλογή «Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής» που απηχεί την πολυτέλεια της Αυλής του θρυλικού ηγέτη.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και το ταγέρ της περίφημης Κοκό Σανέλ, που αγάπησαν τόσο και φόρεσαν ακόμη περισσότερο γυναίκες-είδωλα του στιλ όπως η Ελίζαμπεθ Τέιλορ και η Τζάκι Ωνάση. Δίπλα σε αυτά, κλασικά κοσμήματα -όπως κλασικό κομμάτι είναι πλέον και το ταγέρ- από τις «Αρχαιολογικές συλλογές» του Ηλία Λαλαούνη, του 1957.
Info: Η έκθεση με τίτλο «Ιστορικά κοσμήματα και Υψηλή ραπτική» φιλοξενείται στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου Κοσμήματος «Ηλία Λαλαούνη» (Καλλισπέρη 12, Ακρόπολη), από τις 21 Ιουνίου έως και τις 29 Δεκεμβρίου 2011.
Γιώτα Βαζούρα