Χαριστική βολή στις αστικές συγκοινωνίες

Ακριβότερα εισιτήρια, περικοπές σε προσωπικό και δρομολόγια, υποτυπώδεις εργασίες συντήρησης και… έχει ο Θεός! Κάπως έτσι περιγράφεται η εικόνα «κατάρρευσης» που επικρατεί πλέον στις αστικές συγκοινωνίες, λίγους μήνες μετά την εφαρμογή του κυβερνητικού νομοσχεδίου για την «εξυγίανση» του κλάδου. Οι επιβάτες κλήθηκαν να πληρώσουν 40% ακριβότερα τις μετακινήσεις τους με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, που μέρα με τη μέρα γίνονται πιο «αργές», καθώς το προσωπικό έχει συρρικνωθεί. Και όλα αυτά πριν καλά καλά ολοκληρωθεί το πρώτο κύμα των -«εθελοντικών», σύμφωνα με την κυβέρνηση, «υποχρεωτικών» σύμφωνα με τους εργαζομένους- μετατάξεων. Και να ήταν μόνο αυτά; Σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα που παρουσίασε η κυβέρνηση, το 2013 μπαίνει και νέο «καπέλο» 25% στις τιμές των εισιτηρίων.

Περίπου 850 μπλε λεωφορεία «σαπίζουν» σήμερα στα αμαξοστάσια, καθώς από τον Απρίλιο η ΕΘΕΛ λειτουργεί με περίπου 600 «βάρδιες» λιγότερες καθημερινά, ενώ σύμφωνα με το οργανόγραμμα οι «βάρδιες» θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον 3.500.

Το πρόγραμμα έχει εκτροχιαστεί πλήρως, καθώς στα δρομολόγια που πραγματοποιούνταν με συχνότητα ανά 10 λεπτά, ο χρόνος αναμονής έχει ανέλθει στα 20, ενώ σε αυτά με συχνότητα 20 λεπτών, η αναμονή υπερβαίνει και τα 40 λεπτά. Το πρόβλημα αναμένεται να ενταθεί μετά την ολοκλήρωση των μετατάξεων, καθώς οι εργαζόμενοι, βλέποντας τα χειρότερα, δηλώνουν μαζικά συμμετοχή στην… έξοδο του Μεσολογγίου! Είναι χαρακτηριστικό ότι ήδη στην ΕΘΕΛ έχουν ζητήσει να μεταταχθούν περισσότεροι από 600 οδηγοί, έναντι 350 εργαζομένων που προβλέπεται να απομακρυνθούν συνολικά. «Ζούμε καθημερινά ένα θέατρο του παραλόγου, η δυσφορία του επιβατικού κοινού είναι τεράστια» περιγράφει ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων της ΕΘΕΛ, Μιχάλης Λιαγούρης. «Η κυβέρνηση έχει επιλέξει έντεχνα να φορτώσει το βάρος πάνω μας, να βάλει τον οδηγό απέναντι στους επιβάτες» σημειώνει. Για αυτόν τον λόγο οι εργαζόμενοι της ΕΘΕΛ αποφάσισαν να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους και να ενημερώσουν τον κόσμο για το ποιος ευθύνεται για την ταλαιπωρία του. Ετσι, σε πολλές στάσεις τα προγράμματα των δρομολογίων κατέβηκαν και στη θέση τους αναρτήθηκε κείμενο διαμαρτυρίας που εξηγεί ότι η ΕΘΕΛ, λόγω έλλειψης προσωπικού, αδυνατεί να αντεπεξέλθει στο έργο της. Παράλληλα, αυτή την περίοδο ετοιμάζεται το χρονοδιάγραμμα των δρομολογίων, με βάση τα νέα δεδομένα.

Την ίδια στιγμή ολοένα και περισσότεροι πολίτες φαίνεται να προτιμούν «αναγκαστικά» τα μέσα μεταφοράς, καθώς οι περισσότεροι έχουν εγκαταλείψει τα αυτοκίνητά τους για λόγους οικονομίας. Παράλληλα, όμως, και καθώς λόγω της μειωμένης προσφοράς θέσεων εργασίας, πολλοί είναι οι επιβάτες που χρειάζεται να διασχίζουν την Αττική για να βρουν δουλειά. «Ενώ το συγκοινωνιακό έργο που καλούμαστε να φέρουμε εις πέρας καθημερινά έχει αυξηθεί κατά 25% με 30% τα τελευταία χρόνια, το προσωπικό έχει μειωθεί κατά 40%» σημειώνει ο πρόεδρος εργαζομένων στον ΗΣΑΠ, Νίκος Σιαπάτης.

Από την Τρίτη 7 Ιουνίου παραδόθηκε στην κυκλοφορία ολόκληρη η σιδηροδρομική γραμμή από Πειραιά μέχρι Κηφισιά, μέσω της κεντρικής αποβάθρας του σταθμού «Ομόνοια», με μειωμένα όμως δρομολόγια στο τμήμα «Μοναστηράκι – Πειραιάς». «Εάν το έργο είχε ολοκληρωθεί, δεν θα ήμασταν σε θέση να ανταποκριθούμε» σημειώνει ο κ. Σιαπάτης, ο οποίος και καταγγέλλει ότι για την κάλυψη των αναγκών μετατέθηκαν στο μέσο σταθερής τροχιάς 40 πρώην υπάλληλοι της παλαιάς Ολυμπιακής, την ώρα που η κυβέρνηση θεωρεί ότι στον οργανισμό υπάρχει πλεονάζον προσωπικό που πρέπει να μεταταγεί! Χάος…

Στο μετρό η συχνότητα των δρομολογίων που κάποτε ήταν κάθε 2-3 λεπτά έχει πλέον φτάσει στα 7 με 10 λεπτά. Οπως αναφέρει ο πρόεδρος των εργαζομένων της ΑΜΕΛ, Αντώνης Σταματόπουλος, οι σταθμάρχες δεν έχουν πάρει άδεια εδώ και πέντε μήνες, δουλεύουν όλα τα ρεπό τους, γιατί αλλιώς οι βάρδιες «δεν βγαίνουν». Οπως σημειώνει, «όταν οι σταθμάρχες είναι τόσο κουρασμένοι, τίθεται και θέμα ασφάλειας του επιβατικού κοινού». Ο κ. Σταματόπουλος δηλώνει έτοιμος ακόμη και να «χυθεί αίμα», προκειμένου να μην περάσει το σχέδιο συγχώνευσης των μέσων μεταφοράς, καθώς και το πρόγραμμα μετατάξεων που θα αποδεκατίσει τις συγκοινωνίες. Οπως επισημαίνει, οι εργαζόμενοι θα είχαν ήδη προχωρήσει σε απεργία διαρκείας, αν δεν ήθελαν να στηρίξουν τις συγκεντρώσεις των «Αγανακτισμένων» στο Σύνταγμα. Καταγγέλλει ακόμη ότι η διεύθυνση της Αττικό Μετρό έχει πολλές φορές επιχειρήσει να κατεβάσει ρολά, μποϊκοτάροντας τις λαοσυνάξεις, προφασιζόμενοι είτε δήθεν τηλέφωνα για βόμβα είτε κίνδυνο των εργαζομένων από τους διαδηλωτές. Την κατάσταση «σώζουν» την τελευταία στιγμή οι εργαζόμενοι που επιθυμούν να στηρίξουν τις λαϊκές κινητοποιήσεις και, όπως διαβεβαιώνουν, ουδέποτε έχουν κινδυνέψει από τους διαδηλωτές.

Τέλος, όσον αφορά τα τρόλεϊ, μόλις 170 από τα 270 οχήματα που διαθέτει η εταιρεία ΗΛΠΑΠ λειτουργούν σε καθημερινή βάση. Από κάθε γραμμή λείπουν τέσσερα με πέντε δρομολόγια, με τον χρόνο αναμονής να φτάνει πλέον τα 45 λεπτά και καθημερινά οι οδηγοί να κινδυνεύουν να «έρθουν στα χέρια» με τους επιβάτες.

ΟΣΕ: Το «τρένο» του εκσυγχρονισμού δεν ήρθε ποτέ

Το πρόγραμμα μετατάξεων προχωρεί με «ρυθμούς χελώνας», με εξαίρεση την ιδιαιτέρα του υπουργού Δικαιοσύνης

Εικόνα πλήρους διάλυσης παρουσιάζει και ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων, που μπορεί να «υπερηφανεύεται» ότι διατηρεί τα πρωτεία ως η πλέον προβληματική ΔΕΚΟ σε όλη την Ευρώπη. Βαγόνια και τροχαίο υλικό, των οποίων η ανακατασκευή πραγματοποιήθηκε πρόσφατα, με κόστος που ξεπέρασε το ένα δισεκατομμύριο ευρώ, «χορταριάζουν» παρατημένα. Μάλιστα, ανώτατα στελέχη του Οργανισμού θέτουν ζήτημα ασφάλειας του επιβατικού κοινού, καθώς το υπάρχον προσωπικό δεν επαρκεί για τη σωστή συντήρηση του δικτύου.

Παράλληλα, τον τελευταίο καιρό οι δολιοφθορές στα καλώδια ηλεκτροδότησης του δικτύου (κλοπές υψηλής αξίας καλωδίων χαλκού) έχουν γίνει σχεδόν καθημερινό φαινόμενο. Ο Οργανισμός έχει «πληρώσει» πάνω από 11.000.000 ευρώ για περίπου εκατό χιλιόμετρα καλωδίου που «κλέβονται» κάθε χρόνο. Στέλεχος της διοίκησης κάνει λόγο για καλοστημένη δολιοφθορά και δείχνει στους κόλπους του ΟΣΕ για την εύρεση των υπαιτίων. Οπως σημειώνει, μάλιστα, η συχνότητα του «φαινομένου» είναι πλέον πολύ μεγάλη και μια απλή κάμερα θα αρκούσε για την εξιχνίαση του «εγκλήματος».

Ούτε λίγο ούτε πολύ γίνεται λόγος για «γνωστά κυκλώματα» που δρουν τόσο στο δίκτυο του ΟΣΕ στον κεντρικό άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης όσο και στον Προαστιακό στη γραμμή αεροδρόμιο – Κιάτο, μπλοκάροντας τα τρένα για ώρες και θέτοντας σε σοβαρό κίνδυνο την ασφάλεια των επιβατών. Συχνό φαινόμενο είναι η «φραγή» των γραμμών του Προαστιακού Σιδηροδρόμου με παρατημένα φορτηγά σε «τυφλά σημεία», που θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή των επιβατών. Πρόσφατα φορτηγό, το οποίο είχε κλαπεί μία ημέρα νωρίτερα, εγκαταλείφθηκε σε επικίνδυνο σημείο της γραμμής όπου ο μηχανοδηγός δεν θα μπορούσε να το δει έγκαιρα.

Την ίδια στιγμή η ΕΡΓΟΣΕ καλείται να δώσει μάχη με τον χρόνο για την ανάταξη του ηλεκτροκινούμενου δικτύου Πειραιάς – Αθήνα – Τιθορέα, το οποίο έχει υποστεί μαζικές κλοπές. Εάν δεν προλάβει την καταληκτική προθεσμία, η οποία εκπνέει σε 14 μήνες, θα κληθεί να επιστρέψει τεράστια χρηματικά ποσά στην Κομισιόν, τα οποία δόθηκαν στη χώρα για την εγκατάσταση ηλεκτροκινούμενου δικτύου. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η ηλεκτροκίνηση έπρεπε να είχε καταστεί λειτουργική στα τέλη του 2008. Επειδή, όμως, αυτό δεν έγινε, η Ελλάδα πήρε σιωπηρή παράταση, η οποία έληξε την 1η Ιανουαρίου 2011. Επισήμως, λοιπόν, το έργο θεωρείται τελειωμένο και σε 14 μήνες κλείνει ο τελικός του φάκελος. Εάν μέχρι τότε δεν έχει γίνει η ανάταξή του, ενδέχεται να ζητηθεί η επιστροφή των 130.000.000 που έχουν αντληθεί από ευρωπαϊκούς πόρους.

Οπως και στους υπόλοιπους κλάδους των αστικών συγκοινωνιών, το πρόγραμμα μετατάξεων προχωρεί με «ρυθμούς χελώνας» και στον ΟΣΕ. Με εξαίρεση, όπως καταγγέλλει στέλεχος της διοίκησης, την ιδιαιτέρα του υπουργού Δικαιοσύνης, Χάρη Καστανίδη. Μόνο, λοιπόν, σε μια περίπτωση εντάθηκαν οι διαδικασίες για τρεις μετατάξεις από την ΕΡΓΟΣΕ στο ελεγκτικό συνέδριο. Η μία εκ των τριών ήταν, σύμφωνα με τα όσα καταγγέλλονται, η ιδιαιτέρα του κ. Καστανίδη, η οποία από εκεί αποσπάστηκε αυτόματα στο γραφείο του υπουργού.

Να σημειωθεί ότι οι μετατάξεις θα έπρεπε να είχαν πραγματοποιηθεί έως τις 20 Ιανουαρίου. Πλέον η ολοκλήρωσή τους τοποθετείται για τον Ιούλιο, ενώ η καθυστέρηση κοστίζει κάθε μήνα στο Δημόσιο περίπου 2.200.000 ευρώ! Παράλληλα, έκδηλος είναι ο φόβος στους κόλπους του Οργανισμού για «κύμα» απολύσεων που καταφτάνει, τη στιγμή που, όπως λένε, έξι συνταξιούχοι τοποθετήθηκαν πρόσφατα στις διευθυντικές θέσεις του Οργανισμού.

Οσον αφορά τα οικονομικά, σύμφωνα με τους στόχους που είχε θέσει το υπουργείο Υποδομών μέχρι το τέλος του περασμένου Μαρτίου, ο ΟΣΕ θα έπρεπε να… έχει περάσει στην κερδοφορία. Ωστόσο, τα οικονομικά μεγέθη της εταιρείας παραμένουν αρνητικά, ενώ η μικρή μείωση του λειτουργικού κόστους οφείλεται στις περικοπές των μισθών και την αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων.

Ο ΟΣΕ σε αριθμούς

11.000.000 ευρώ έχει «πληρώσει» ο ΟΣΕ για τα καλώδια που «λείπουν» κάθε χρόνο

100 χλμ. καλωδίου «κάνουν φτερά» κάθε χρόνο

130.000.000 ευρώ θα πρέπει να επιστραφούν στην Κομισιόν, αν σε 14 μήνες δεν έχει ολοκληρωθεί το ηλεκτροκινούμενο δίκτυο Πειραιάς – Αθήνα – Τιθορέα

2.200.000 ευρώ κοστίζει κάθε μήνα στο Δημόσιο η καθυστέρηση των μετατάξεων!

Νεκταρία Σταμούλη

{{-PCOUNT-}}23{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

spot_img

Κορυφαίες Ειδήσεις

Προτεινόμενα