Το φετινό φεστιβάλ Κανών, που χθες το βράδυ έριξε πανηγυρικά την αυλαία του χρίζοντας… τον Τέρενς Μάλικ ως το νέο κάτοχο του Χρυσού Φοίνικα, χαρακτηρίστηκε από τις καλές ταινίες, τις έντονες διαμάχες και τον… αποκλεισμό πολλών φαβορί (Καουρισμάκι, Κουστουρίτσα, Αλμοδόβαρ). Το «φύλλο του φοίνικα» δόθηκε στον Ζαν Ντιζαρντέν (για μία ασπρόμαυρη βωβή κομεντί), ενώ και η Κίρστεν Ντανστ δεν έφυγε με άδεια χέρια, αφού απέσπασε το βραβείο του Α΄ Γυναικείου Ρόλου.
Μεγάλος νικητής της βραδιάς -που παρουσίασε η ηθοποιός Μελανί Λοράν- ο αντισυμβατικός Τέρενς Μάλικ για την ταινία του «Το δέντρο της ζωής», ένα από τα πλέον πολυσυζητημένα φιλμ του Φεστιβάλ, που έκανε μεγάλο… ντόρο. Κάτι το λαμπερό καστ (Μπραντ Πιτ – Σον Πεν), κάτι η απουσία του σκηνοθέτη από την προκαθορισμένη συνέντευξη Τύπου, η ταινία του Μάλικ ήταν εκείνη που η κριτική επιτροπή -με προεξάρχοντα τον Ρόμπερτ ντε Νίρο- επιβράβευσε ως την καλύτερη.
Ο Αμερικανός σκηνοθέτης της «Λεπτής κόκκινης γραμμής», που «συντηρεί» τον μύθο του αποφεύγοντας συστηματικά τα φώτα της δημοσιότητας και τις συνεντεύξεις, κατάφερε με το «Δέντρο της ζωής» να «διχάσει» τόσο το κοινό όσο και τους κριτικούς, αφού οι περισσότεροι παραδέχτηκαν ότι δεν κατάλαβαν το περιεχόμενό της. Ωστόσο, οι μοναδικές εικόνες της και η ονειρική αισθητική της φαίνεται πώς «έπεισαν».
Μάλιστα, τον Χρυσό Φοίνικα παρέλαβε από την Τζέιν Φόντα ο παραγωγός της ταινίας Μπιλ Πόλαντ ο οποίος μίλησε για λογαριασμό του Μάλικ. «Σήμερα το βράδυ, πήρα τη θέση ενός γίναντα. Ο Τερενς Μάλικ είναι ένας πολύ ντροπαλός και διακριτικός άνθρωπος. Αλλά μίλησα μαζί του και ξέρω ότι είναι πολύ χαρούμενος για το βραβείο αυτό».
Μπορεί οι κριτικοί να «γύρισαν» την πλάτη στο «μαύρο πρόβατο» της φετινής διοργάνωσης, τον Λαρς φον Τρίερ, δεν έκαναν το ίδιο όμως και για την πρωταγωνίστριά του. Ετσι, η Κίρστεν Ντανστ, η άλλοτε ενζενί του «Σπάιντερμαν» και νυν μούσα του Δανού σκηνοθέτη, ήταν εκείνη που απέσπασε τελικά το βραβείο Α΄ Γυναικείου Ρόλου για την ταινία «Melancholia», αφήνοντας πίσω της μια εξαιρετική Τίλντα Σουίντον. «Τι εβδομάδα! Ευχαριστώ την επιτροπή, που κράτησε το φιλμ στο διαγωνιστικό κομμάτι. Είμαι επίσης ευγνώμων στον Λαρς φον Τρίερ, που με άφησε να παίξω τον ρόλο αυτό με μεγάλη ελευθερία» είπε στον ευχαριστήριο λόγο της η γνωστή ηθοποιός.
Ο Ζαν Ντιζαρντέν, ο πρωταγωνιστής της ασπρόμαυρης ταινίας του Μισέλ Χαζαναβίσιους «Ο αρτίστας» ήταν εκείνος που κατέκτησε το Βραβείο Α΄ Ανδρικού Ρόλου, το οποίο παρέλαβε από την Κατρίν Ντενέβ. Συγκινημένος, ο μεγάλος νικητής γονάτισε μπροστά στον Ρόμπερτ ντε Νίρο. Είναι χαρακτηριστικό ότι η «ωδή» στον βωβό κινηματογράφο ήταν από τις πιο αγαπημένες επιλογές των κριτικών.
Με το βραβείο σκηνοθεσίας και διαβάζοντας τον ευχαριστήριο λόγο του από το iPhone (!) «εγκατέλειψε» την αίθουσα Lumiere των Κανών ο δημιουργός του «Drive» Νίκολας Βίντινγκ Ρεφν, ενώ το βραβείο Camera D’or (pρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη) απονεμήθηκε στον Πάμπλο Τζιορτζέλι για την ταινία του «Las Acacias», ένα φιλμ που την προηγούμενη εβδομάδα έλαβε το βραβείο OFAJ νέων κριτικών, αλλά και εκείνο της Ενωσης Ανεξάρτητων Σινεμά για Διανομή.
Με το βραβείο της επιτροπής, έφυγε από τις Κάνες το δράμα της Μάιγουεν Λε Μπεσκό «Polisse», ένα φιλμ γύρω από την καθημερινότητα μιας μονάδας αστυνομικών που ειδικεύονται στα εγκλήματα κακοποίησης παιδιών.
Στον Γιόζεφ Τσένταρ για την ταινία του «Footnote» δόθηκε -όπως ακριβώς αναμενόταν δηλαδή- το βραβείο σεναρίου, ενώ το Μεγάλο Βραβείο (Gran Prix) μοιράστηκαν οι αδερφοί Νταρντέν (για το αριστουργηματικό τους φιλμ «Παιδί με το ποδήλατο») και ο Τούρκος σκηνοθέτης Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν (για την ταινία του «Once upon a time in anatolia»).Τέλος τον Χρυσό Φοίνικα ταινίας μικρού μήκους» έλαβε η ταινία «Cross» της Μαρίνα Βρόντα.
Το βραβείο για την κατηγορία «Ενα κάποιο βλέμμα» του διαγωνισμού μοιράστηκαν δύο ταινίες, το «Αrirang» του Κορεάτη Κιμ Κι Ντουκ και το «Stopped on track» του Γερμανού Αντρέας Ντρέσεν. Χαρακτηριστικό είναι ότι στην κατηγορία αυτή, πριν από δύο χρόνια, ξεκίνησε η ανοδική πορεία του «Κυνόδοντα»
Η εξαιρετική ταινία του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τίτλο «Κάτω από το δέρμα» και πρωταγωνιστή τον Αντόνιο Μπαντέρας δεν κατάφερε να αποσπάσει κανένα βραβείο. Το θρίλερ του Αλμοδόβαρ με θέμα του, έναν εκδικητικό πλαστικό χειρουργό, φαίνεται ότι απευθύνεται σε ειδικό κοινό.
Αλλά ούτε η ταινία του Ακι Καουρισμάκι «Η Χάβρη», το πρώτο φιλμ στα γαλλικά του σπουδαίου Φινλανδού σκηνοθέτη, που πραγματεύεται το φλέγον ζήτημα της μετανάστευσης, κατάφερε να φύγει με κάποιο βραβείο.
Γιώτα Βαζούρα