Εμεινε… απούλητος ακόμη και Παρθένης

Με την οικονομική κρίση να «χτυπά» και τα διαμάντια της νεοελληνικής τέχνης πραγματοποιήθηκε το χθεσινό Greek Sale του οίκου δημοπρασιών Bonhams. Και αυτό διότι μόλις το 51% των 175 έργων που βγήκαν στο σφυρί κατάφερε τελικά να αλλάξει χέρια, παρά τις λογικές τιμές εκκίνησης. Συνολικά ο τζίρος της δημοπρασίας ήταν 2.250.000 ευρώ, κυμάνθηκε δηλαδή στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.

Κορυφαίο έργο της δημοπρασίας αναδείχτηκε ο πίνακας «Δύση στην Ακτή» του Κωνσταντίνου Βολανάκη, που κατάφερε να πουληθεί στο ποσό των 181.00 ευρώ.

Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό ότι το έργο, φιλοτεχνημένο πριν από το 1883, ξεπέρασε κατά πολύ τις αρχικές εκτιμήσεις. Πάντως αρκετά ήταν και τα αριστουργήματα που έμειναν στο… ράφι. Ετσι, απούλητα παρέμειναν το έργο του Κωνσταντίνου Μαλέα «Προφήτης Ηλίας», ο πίνακας του Κωνσταντίνου Παρθένη «Νεκρή Φύση με φρούτα, φλιτζάνι και κανάτα», έργο της ώριμης περιόδου του καλλιτέχνη, που έχει παρουσιαστεί και στην Μπιενάλε της Βενετίας το 1938, αλλά και το «Καθιστό γυμνό» του Γιάννη Μόραλη.

«Οι ορθολογικές και συγκρατημένες τιμές εκκίνησης είναι το κλειδί για τη σταθεροποίηση και περαιτέρω ανάπτυξη της ελληνικής αγοράς τέχνης» δήλωσε η κυρία Τερψιχόρη Αγγελοπούλου της Art Expertise, η οποία εκπροσωπεί τον οίκο Bonhams στην Ελλάδα.

Δεύτερο σε αξία έργο της χθεσινής βραδιάς αναδείχθηκε ο πίνακας «Falaise» του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, που «χτυπήθηκε» στο ποσό των 167.000 ευρώ. Πρόκειται για ένα έργο εμπνευσμένο από την ιαπωνική καλλιγραφία, η οποία δίνει έναν υπερβατικό τόνο στην απόδοση της ελληνικής φύσης.

Σε υψηλή τιμή, όπως ακριβώς αναμενόταν, στα 111.360 ευρώ δηλαδή, πουλήθηκε και το πασίγνωστο έργο του Κωνσταντίνου Μαλέα «Ανάλατος», ένας πίνακας που έγινε γνωστός κατά κύριο λόγο από βιβλιογραφίες και εκθέσεις, αφού σε αυτόν αποτυπώνεται εξαιρετικά το αττικό φως. Μάλιστα, το πλέον αξιοσημείωτο είναι ότι εκτίθεται για πρώτη φορά μετά τη μεγάλη αναδρομική έκθεση του καλλιτέχνη το 1980.

Στην ίδια τιμή (111.360 ευρώ) πουλήθηκε και το έργο «Cloudy Sky, trees and riverbed» του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, πίνακας από τους πλέον αντιπροσωπευτικούς του καλλιτέχνη, χαρακτηριστικό δείγμα της καινοτόμου προσέγγισης της φύσης από τον ίδιο.

Το έργο «Τοπίο» του Νικολάου Λύτρα, μια συλλεκτική δημιουργία με ζωντανά χρώματα και δυνατές πινελιές, πουλήθηκε στην τιμή των 90.500 ευρώ, ενώ λίγο πιο χαμηλά, συγκεντρώνοντας 83.500 ευρώ, πήγε το έργο το «Πορτρέτο της κυρίας Σκαραμαγκά» από τον Γεώργιο Ιακωβίδη.

Πολύ καλά πήγε και το έργο «Trou-ciel-ordures» του Κώστα Τσόκλη με τιμή 48.700 ευρώ, μια δημιουργία που βγήκε για πρώτη φορά σε δημοπρασία. Χαρακτηριστικό είναι ότι σημείωσε τιμή-ρεκόρ για τον καλλιτέχνη.

Χαρακτηριστικό της κατάστασης που έχει αρχίσει να πλήττει και την αγορά της τέχνης είναι ότι στην περυσινή αντίστοιχη δημοπρασία ελληνικής τέχνης το 62% των έργων είχε πουληθεί και ο συνολικός τζίρος είχε φτάσει τα 2.200.000 ευρώ.

413.000 ευρώ για τη γυμνή Ανδρομέδα

Ο πίνακας του σερ Εντουαρντ Τζον Πόιντερ έκλεψε την παράσταση στη δημοπρασία του Sothby’s

Ενας ελληνικός μύθος αξίας 413.000 ευρώ! Σε αυτά τα δυσθεώρητα αστρονομικά ποσά έφτασε κατά τη χθεσινή δημοπρασία ο πίνακας «Ανδρομέδα» του ζωγράφου σερ Εντουαρντ Τζον Πόιντερ που διοργάνωσε ο οίκος Sotheby’s στο Λονδίνο.

Το εντυπωσιακό γυμνό πορτρέτο της Ανδρομέδας, που φιλοτεχνήθηκε το 1869 από τον διάσημο Βρετανό καλλιτέχνη, είναι ένα από τα πολλά έργα τέχνης που βγήκαν στο σφυρί στο πλαίσιο της Καλοκαιρινής Δημοπρασίας Βικτοριανής και Εδουαρδιανής Τέχνης.

Το έργο -που κοσμεί και το εξώφυλλο του επίσημου καταλόγου της δημοπρασίας- ανακηρύχθηκε κορυφαίο κομμάτι της δημοπρασίας, η οποία συνολικά συγκέντρωσε το ποσό των 3.500.000 ευρώ!

Σύμφωνα με τους ειδικούς, ο πίνακας ανήκει σε μια συλλογή έργων που φιλοτέχνησε ο καλλιτέχνης για λογαριασμό του South Kensington Museum, όταν του ανέθεσαν να επιμεληθεί τον ζωγραφικό διάκοσμο του κτιρίου. Εμπνεόμενος από την ελληνική μυθολογία, ο διάσημος ζωγράφος έφτιαξε μια σειρά από ηρωίδες, από τις οποίες ξεχώριζε αναμφισβήτητα ο πίνακας της Ανδρομέδας.

Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό ότι το έργο αυτό αποτέλεσε το πρώτο «άνευ ενδυμάτων» πορτρέτο που ο Πόιντερ παρουσίασε στο κοινό, σε μια εποχή που το γυμνό στην τέχνη αντιμετωπιζόταν με σκεπτικισμό. Ωστόσο, όταν ο συγκεκριμένος πίνακας εκτέθηκε στη Βασιλική Ακαδημία των Τεχνών το 1870, δεν προκάλεσε δυσμενή σχόλια, γεγονός που αποδίδεται στον μοναδικό τρόπο που προσεγγίζεται το εν λόγω θέμα.

Ο μύθος της ανυπεράσπιστης πριγκίπισσας Ανδρομέδας, η οποία προκειμένου να σωθεί ο λαός της και να εξευμενίσει τον θεό Ποσειδώνα δόθηκε ως θυσία σε ένα θαλάσσιο θηρίο (εν τέλει σώθηκε από τον Περσέα), έχει απασχολήσει πολλάκις τον καλλιτεχνικό κόσμο. Από τα πιο γνωστά έργα της παγκόσμιας τέχνης εμπνευσμένα από τον ελληνικό μύθο είναι σίγουρα και το έργο του Ιταλού ζωγράφου της Αναγέννησης Τισιανού «Περσέας και Ανδρομέδα» (μόνιμο έκθεμα της Συλλογής Γουάλας) αλλά και το έργο του Πίτερ Πάουλ Ρούμπενς «Ο Περσέας απελευθερώνει την Ανδρομέδα» που εκτίθεται στο μουσείο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης.

Γιώτα Βαζούρα

{{-PCOUNT-}}20{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

spot_img

Κορυφαίες Ειδήσεις

Προτεινόμενα